This content is protected, please login and enroll in the course to view this content!
27 thoughts on “Evaluare Modul 2”
Anca Simona
Aspectele notate mai jos sunt utile în activitatea de psihoeducație a părinților sau în eventuala formare a cadrelor didactice. E posibil ca și prezentarea unor studii să aducă ”lumină” și argumente în abordarea unor direcții de acțiune.
Conceptualizare
Formele bullying-ului
Caracteristici ale victimelor și al agresorilor
Consecințele bullying-ului asupra victimelor
Sugestii de intervenție pentru părinți
1. Ce este recomandat să fac când cineva sesizează un caz de bullying;
2. Ce nu este recomandat să facem;
3. Care sunt consecințele bullying-ului;
4. Posibilele cauze ale bullying-ului;
5. Metode de intervenție pentru părinți și cadre didactice.
#Băieții sunt mai susceptibili de a se implica în bullying fizic sau verbal, în timp ce fetele mai degrabă în bullying relațional.
#Cum poate interveni un părinte sau un cadru didactic?
• Încurajați copilul să vorbească despre eveniment/problemă.
• Ascultați cu atenție și calm, fără a întrerupe sau a reacționa.
• Ajutați copilul să povestească despre hărțuire. Apoi, solicitați permisiunea copilului de a raporta acest lucru la școală. Asigurați copilul că raportările sunt făcute pentru a menține oamenii în siguranță.
• Descrieți cât mai exact posibil ce s-a întâmplat cu copilul.
• Participați la cursuri pentru dezvoltarea abilităților de acțiune non-violente.
• Implicați copilul în activități pentru dezvoltarea abilităților de acțiune non violente (asertivitate, relații pozitive cu ceilalți).
1. Ce să nu faci ca părinte sau cadru didactiv în caz de bullying: nu fiți supraprotectori. Ajutați copilul să învețe strategii de gestionare a conflictelor pentru a face față posibilelor agresiuni.
2. Ce să nu faci ca părinte sau cadru didactiv în caz de bullying: așteptați-vă să încerce să se descurce singur în situația de bullying sau să ignore comportamentele de acest tip. Ignorarea poate alimenta o nouă provocare pentru persoana (persoanele) care agresează.
3. Ce să nu faci ca părinte sau cadru didactiv în caz de bullying: să nu contactezi părinții elevului(lor) care agresează alți colegi.
4. În timp ce atât băieții, cât și fetele se implică și sunt victime ale bullying-ului, cercetările au arătat diferențe în comportamentele lor de agresiune. De exemplu, băieții se implică în bullying mai frecvent decât fetele.
5. Băieții sunt mai susceptibili de a se implica în bullying fizic sau verbal, în timp ce fetele mai degrabă în bullying relațional.
După parcurgerea acestui modul am remarcat unele aspecte mai importante :
1. In marea majoritate a cazurilor de bullying, băietii sunt cei care se implica in bullying fizic/verbal, iar fetele in cel relațional
2. Ascultarea activă a celor implicati in bullying.
3. Implicăm copiii/ adulții in actiuni de reducere a violentei de tip bullying
4. Nu putem reuși singuri în combatrea fenomenului, implicăm si alte institutii ablilitate
5. Ajut copiii sa vorbeasca despre hartuire, incurajand raportarea catre cadrele didactice.
1. Intervenire la semnalarea cazurilor, ascultarea activă a celor direct implicați
2.Colaborare cu agresorii, victimele și cu alte persoane implicate indirect, cu scopul de a cunoaște cauza.
3. Cunoaștere caracteristici, consecințe ale fenomenului pentru a solicita ajutor de la persoane responsabile( diriginte, director, autorități, polițist de proximitate etc.)
4.Mai multe acțiuni de prevenție împreună cu elevi, părinți și cadre didactice, participarea la cursuri de perfecționare pe teme de bullying.
5. Cazurile sunt diferite. Adoptarea celui mai eficient mod de abordare pentru fiecare caz.
1. Cum este util să acționăm când cineva sesizează o formă de bullying
2. Caracteristicile celor care agresează, cât și tipologia acestora
3. Consecințele bullying-ului atât la vârsta adolescenței cât și la vârsta adultă
4. Principalele cauze ale bullyngului
5. Modul în care se manifesta băieții și fetele când se află în situația de a fi agresor
1. Cauzele bullying-ului
2. Cracteristicile victimelor și ale agresorilor
3. Consecințele bullying-ului
4. Diferențele de gen
5. Modalități de intervenție pentru părinți și cadre didactice
Informații relevante regăsite în materialele parcurse fac referire la sugestiile de intervenție pentru părinți și cadrele didactice, diferențele de gen în modul de acțiune, conceptualizarea fenomenului, studiile prezentate și caracteristicile factorilor implicați.
1. diferentele de gen – faptul ca nu doar baietii sunt implicati in activitati de bulling
2.modalitatile de interventie pentru cadrele didactice si parinti
3.consecintele bullying-ului
4. caracteristicile victimelor si ale agresorilor
5.cauzele bullyingului
Sugestiile relevante, utile despre cum poate interveni părintele sau cadrul didactic în situația apariției unui caz de bullying:
– Încurajați copilul să vorbească despre eveniment/problemă.
– Ascultați cu atenție și calm, fără a întrerupe sau a reacționa.
– Ajutați copilul să povestească despre hărțuire. Apoi, solicitați permisiunea copilului de a raporta acest lucru la școală. Asigurați copilul că raportările sunt făcute pentru a menține oamenii în siguranță.
– Implicați poliția acolo unde este cazul .
– Descrieți cât mai exact posibil ce s-a întâmplat cu copilul.
Informațiile referitoare totodată la ce este recomandat să nu faci ca părinte sau cadru didactic:
– Nu fiți supraprotectori. Ajutați copilul să învețe strategii de gestionare a conflictelor pentru a face față posibilelor agresiuni.
– Așteptați-vă să încerce să se descurce singur în situația de bullying sau să ignore comportamentele de acest tip. Ignorarea poate alimenta o nouă provocare pentru persoana (persoanele) care agresează.
– Contactați părinții elevului(lor) care agresează alți colegi.
Formele bullyingului
Sursele si cauzele bullyingului
Caracteristici ale victimelor si agresorilor.
Sugestii de intervetie pentru profesori si parinti:
-incurajați copilul să vorbească despre eveniment/problemă.
-ascultați cu atenție și calm
-ajutați copilul să povestească despre hărțuire
-implicati copilul in activitati de dezvoltare a abilitatilor nonviolente
-sprijiniti copilul in deprinderea unor strategii de gestionare a conflictellor.
1. Agresorii se confruntă cu dificultăți de sănătate mintală
2. Adulții care au fost agresori în copilărie au copii care sunt și ei agresori la rândul lor
3. Fostele vicitme ale bullyng-ului pot reacționa exagerat la comportamentele pe care le percep drept bullying
4. diferențele de gen privind bullyingul.
5. Sugestiile de intervenție pentru părinți și profesori
In activitatea mea, voi tine cont de urmatoarele informatii:
– caracteristicile victimelor, dar mai ales a agresorului – in mod special de nivelul scazut de stima de sine, de motivatiile lui de a face asta
– sugestiile cu ce sa facem, sa nu facem in astfel de situatii, cum sa tratam copiii care se confrunta cu situatii de bullying
-formele mai subtile ale bullyingului
-modul diferit in care fetele si baietii fac bullying: baietii – agresiune verbala si fizica, iar fetele, la nivel relational
-de unde vine bullyingul, de ce se produce
Recomandările
– încurajați copilul să vorbească despre eveniment/problemă.
– ascultați cu atenție și calm, fără a întrerupe sau a reacționa.
– ajutați copilul să povestească despre hărțuire.
-implicati copilul in activitati de dezvoltare a abilitatilor nonviolente
-sprijiniti copilul in deprinderea unor strategii de gestionare a conflictellor.
Caracteristici ale victimelor și al agresorilor
1. Cum este util să acționăm când cineva sesizează o formă de bullying.
2. Agresorii se confruntă cu dificultăți de sănătate mintală.
3. Diferentele de gen – faptul ca nu doar baietii sunt implicati in activitati de bulling.
4. Modalitatile de interventie pentru cadrele didactice si parinti.
Formele bullying-ului
Cauzele bullying-ului
Consecințele bullyingului
Cine sunt mai predispuși la bullying -agresori.
Ce pot face părinții și cadrele didactice pentru a elimina bullyingul.
Formele bullyingului
Sursele si cauzele bullyingului
Caracteristici ale victimelor si agresorilor.
Sugestii de intervetie pentru profesori si parinti:
-incurajați copilul să vorbească despre eveniment/problemă.
-ascultați cu atenție și calm
-ajutați copilul să povestească despre hărțuire
-implicati copilul in activitati de dezvoltare a abilitatilor nonviolente
– formele bullying-ului
– diferențele de gen care apar, băieții sunt agresivi fizic, în timp ce fetele practică mai mult agresiunea verbala, sau releționala.
– consecințele pe termen lung ale bullying-ului atât asupra agresorului cât și asupra victimei
– caracteristicile atât ale agresorului cât și ale victimei
– sugestiile de intervenție pentru părinți sau cadre didactice: ascultare, implicare, descurajarea comportamentelor nedorite.
5 aspecte de care voi ține cont
1. nevoia de a creea un mediu sigur, de încredere atât pentru victima cat si pentru bully
2. diferențele de gen în exprimarea bullyingului
3. victima se poate transforma în bully
4. sugestiile pentru cadrele didactice/ părinți
5. faptul că există mai multe tipuri de agresori
1. Intervenire la semnalarea cazurilor, ascultarea activă a celor direct implicați
2.Colaborare cu agresorii, victimele și cu alte persoane implicate indirect, cu scopul de a cunoaște cauza.
3. victima se poate transforma în bully
4. sugestiile pentru cadrele didactice/ părinți
5. faptul că există mai multe tipuri de agresori
5 aspecte de care voi ține cont
1. nevoia de a creea un mediu sigur, de încredere atât pentru victima cat si pentru bully
2. diferențele de gen în exprimarea bullyingului
3. victima se poate transforma în bully
4. sugestiile pentru cadrele didactice/ părinți
5. faptul că există mai multe tipuri de agresori
– Formele bullyingului,
– victima se poate transforma în bully,
– sugestiile de intervenție pentru părinți sau cadre didactice: ascultare, implicare, descurajarea comportamentelor nedorite,
– Cum este util să acționăm când cineva sesizează o formă de bullying.
– Agresorii se confruntă cu dificultăți de sănătate mintală.
1. nevoia de a creea un mediu sigur, de încredere atât pentru victima cat si pentru bully
2. diferențele de gen în exprimarea bullyingului
3. victima se poate transforma în bully
4. sugestiile pentru cadrele didactice/ părinți
5. faptul că există mai multe tipuri de agresori
1. Toți elevii dintr-o școală se încadrează în una dintre cele patru categorii: non-victime agresive, victime agresive, victime pasive, contraste normative
2. Tipuri de agresori: agresori fizici, agresori verbali, agresori relaționali, agresori reactivi
3. Cauze ale bullying-ului: raționalizarea evenimentelor, probleme de relaționare, nerespectarea presiunilor colegilor, efectul încurajării de către martori.
4. Caracteristici ale victimelor și ale agresorilor
Victime: sunt precauți, sensibili, liniștiți, retrași și timizi; sunt anxioși, nesiguri, nefericiți și au o stimă de sine scăzută; sunt depresivi, au idei suicidare mult mai des decât colegii lor; de multe ori nu au niciun prieten bun și relaționează mai bine cu adulții decât cu semenii; dacă sunt băieți, sunt adesea mai slabi fizic decât semenii lor.
Agresori: simt nevoia puternică de a-i domina și de a-i supune pe alți elevi; sunt impulsivi și se înfurie ușor; arată puțină empatie față de elevii care sunt victimizați; sunt adesea sfidători și agresivi față de adulți, inclusiv cu părinții și profesorii; sunt adesea implicați în alte activități antisociale sau de încălcare a regulilor, cum ar fi vandalismul, delincvența și consumul de droguri; dacă sunt băieți, sunt adesea mai puternici fizic decât băieții în general și decât victimele lor în special.
5. Consecințe ale bullying-ului
Poate afecta sănătatea fizică, emoțională și socială atât a agresorilor, cât și a victimelor; agresorii extrem de agresivi posedă defecte de personalitate; copiii care îi agresează pe alții experimentează adesea efecte și consecințe pe termen lung.
1. Educație și conștientizare: oferirea de informații clare și accesibile despre bullying elevilor, inclusiv definiții, caracteristici și consecințe. Este esențial să se dezvolte înțelegerea și conștientizarea bullying-ului pentru a încuraja empatia și respectul reciproc în rândul elevilor.
2. Promovarea unui mediu sigur și incluziv: crearea unui mediu școlar sigur și incluziv, în care elevii să se simtă în siguranță și respectați. Aceasta poate include stabilirea unor reguli clare împotriva bullying-ului, monitorizarea atentă a comportamentului elevilor și intervenția promptă în cazul unor incidente.
3. Identificarea și prevenirea bullying-ului: identificarea comportamentelor de bullying și dezvoltarea strategiilor de prevenire adecvate. Aceasta poate include observarea atentă a interacțiunilor dintre elevi, crearea unui mediu pozitiv și sigur în clasă, organizarea de activități educative care promovează respectul și înțelegerea, precum și stabilirea unor reguli clare împotriva bullying-ului.
4. Sprijin și intervenție adecvată: identificarea semnelor de bullying și oferirea de sprijin adecvat atât victimelor, cât și agresorilor. Aceasta poate implica comunicarea deschisă cu elevii, consiliere individuală sau intervenții de grup, și colaborarea cu părinții și alți profesioniști din școală pentru a asigura un suport complet.
5. Colaborarea cu părinții: comunicarea eficientă cu părinții elevilor și implicarea lor în eforturile de prevenire a bullying-ului. Acest lucru poate include organizarea de întâlniri cu părinții, furnizarea de informații despre bullying și colaborarea pentru a crea un mediu sigur și favorabil acasă și la școală.
Aspectele notate mai jos sunt utile în activitatea de psihoeducație a părinților sau în eventuala formare a cadrelor didactice. E posibil ca și prezentarea unor studii să aducă ”lumină” și argumente în abordarea unor direcții de acțiune.
Conceptualizare
Formele bullying-ului
Caracteristici ale victimelor și al agresorilor
Consecințele bullying-ului asupra victimelor
Sugestii de intervenție pentru părinți
1. Ce este recomandat să fac când cineva sesizează un caz de bullying;
2. Ce nu este recomandat să facem;
3. Care sunt consecințele bullying-ului;
4. Posibilele cauze ale bullying-ului;
5. Metode de intervenție pentru părinți și cadre didactice.
#Băieții sunt mai susceptibili de a se implica în bullying fizic sau verbal, în timp ce fetele mai degrabă în bullying relațional.
#Cum poate interveni un părinte sau un cadru didactic?
• Încurajați copilul să vorbească despre eveniment/problemă.
• Ascultați cu atenție și calm, fără a întrerupe sau a reacționa.
• Ajutați copilul să povestească despre hărțuire. Apoi, solicitați permisiunea copilului de a raporta acest lucru la școală. Asigurați copilul că raportările sunt făcute pentru a menține oamenii în siguranță.
• Descrieți cât mai exact posibil ce s-a întâmplat cu copilul.
• Participați la cursuri pentru dezvoltarea abilităților de acțiune non-violente.
• Implicați copilul în activități pentru dezvoltarea abilităților de acțiune non violente (asertivitate, relații pozitive cu ceilalți).
1. Ce să nu faci ca părinte sau cadru didactiv în caz de bullying: nu fiți supraprotectori. Ajutați copilul să învețe strategii de gestionare a conflictelor pentru a face față posibilelor agresiuni.
2. Ce să nu faci ca părinte sau cadru didactiv în caz de bullying: așteptați-vă să încerce să se descurce singur în situația de bullying sau să ignore comportamentele de acest tip. Ignorarea poate alimenta o nouă provocare pentru persoana (persoanele) care agresează.
3. Ce să nu faci ca părinte sau cadru didactiv în caz de bullying: să nu contactezi părinții elevului(lor) care agresează alți colegi.
4. În timp ce atât băieții, cât și fetele se implică și sunt victime ale bullying-ului, cercetările au arătat diferențe în comportamentele lor de agresiune. De exemplu, băieții se implică în bullying mai frecvent decât fetele.
5. Băieții sunt mai susceptibili de a se implica în bullying fizic sau verbal, în timp ce fetele mai degrabă în bullying relațional.
După parcurgerea acestui modul am remarcat unele aspecte mai importante :
1. In marea majoritate a cazurilor de bullying, băietii sunt cei care se implica in bullying fizic/verbal, iar fetele in cel relațional
2. Ascultarea activă a celor implicati in bullying.
3. Implicăm copiii/ adulții in actiuni de reducere a violentei de tip bullying
4. Nu putem reuși singuri în combatrea fenomenului, implicăm si alte institutii ablilitate
5. Ajut copiii sa vorbeasca despre hartuire, incurajand raportarea catre cadrele didactice.
1. Intervenire la semnalarea cazurilor, ascultarea activă a celor direct implicați
2.Colaborare cu agresorii, victimele și cu alte persoane implicate indirect, cu scopul de a cunoaște cauza.
3. Cunoaștere caracteristici, consecințe ale fenomenului pentru a solicita ajutor de la persoane responsabile( diriginte, director, autorități, polițist de proximitate etc.)
4.Mai multe acțiuni de prevenție împreună cu elevi, părinți și cadre didactice, participarea la cursuri de perfecționare pe teme de bullying.
5. Cazurile sunt diferite. Adoptarea celui mai eficient mod de abordare pentru fiecare caz.
1. Cum este util să acționăm când cineva sesizează o formă de bullying
2. Caracteristicile celor care agresează, cât și tipologia acestora
3. Consecințele bullying-ului atât la vârsta adolescenței cât și la vârsta adultă
4. Principalele cauze ale bullyngului
5. Modul în care se manifesta băieții și fetele când se află în situația de a fi agresor
1. Cauzele bullying-ului
2. Cracteristicile victimelor și ale agresorilor
3. Consecințele bullying-ului
4. Diferențele de gen
5. Modalități de intervenție pentru părinți și cadre didactice
Informații relevante regăsite în materialele parcurse fac referire la sugestiile de intervenție pentru părinți și cadrele didactice, diferențele de gen în modul de acțiune, conceptualizarea fenomenului, studiile prezentate și caracteristicile factorilor implicați.
1. diferentele de gen – faptul ca nu doar baietii sunt implicati in activitati de bulling
2.modalitatile de interventie pentru cadrele didactice si parinti
3.consecintele bullying-ului
4. caracteristicile victimelor si ale agresorilor
5.cauzele bullyingului
Sugestiile relevante, utile despre cum poate interveni părintele sau cadrul didactic în situația apariției unui caz de bullying:
– Încurajați copilul să vorbească despre eveniment/problemă.
– Ascultați cu atenție și calm, fără a întrerupe sau a reacționa.
– Ajutați copilul să povestească despre hărțuire. Apoi, solicitați permisiunea copilului de a raporta acest lucru la școală. Asigurați copilul că raportările sunt făcute pentru a menține oamenii în siguranță.
– Implicați poliția acolo unde este cazul .
– Descrieți cât mai exact posibil ce s-a întâmplat cu copilul.
Informațiile referitoare totodată la ce este recomandat să nu faci ca părinte sau cadru didactic:
– Nu fiți supraprotectori. Ajutați copilul să învețe strategii de gestionare a conflictelor pentru a face față posibilelor agresiuni.
– Așteptați-vă să încerce să se descurce singur în situația de bullying sau să ignore comportamentele de acest tip. Ignorarea poate alimenta o nouă provocare pentru persoana (persoanele) care agresează.
– Contactați părinții elevului(lor) care agresează alți colegi.
Formele bullyingului
Sursele si cauzele bullyingului
Caracteristici ale victimelor si agresorilor.
Sugestii de intervetie pentru profesori si parinti:
-incurajați copilul să vorbească despre eveniment/problemă.
-ascultați cu atenție și calm
-ajutați copilul să povestească despre hărțuire
-implicati copilul in activitati de dezvoltare a abilitatilor nonviolente
-sprijiniti copilul in deprinderea unor strategii de gestionare a conflictellor.
1. Agresorii se confruntă cu dificultăți de sănătate mintală
2. Adulții care au fost agresori în copilărie au copii care sunt și ei agresori la rândul lor
3. Fostele vicitme ale bullyng-ului pot reacționa exagerat la comportamentele pe care le percep drept bullying
4. diferențele de gen privind bullyingul.
5. Sugestiile de intervenție pentru părinți și profesori
In activitatea mea, voi tine cont de urmatoarele informatii:
– caracteristicile victimelor, dar mai ales a agresorului – in mod special de nivelul scazut de stima de sine, de motivatiile lui de a face asta
– sugestiile cu ce sa facem, sa nu facem in astfel de situatii, cum sa tratam copiii care se confrunta cu situatii de bullying
-formele mai subtile ale bullyingului
-modul diferit in care fetele si baietii fac bullying: baietii – agresiune verbala si fizica, iar fetele, la nivel relational
-de unde vine bullyingul, de ce se produce
Recomandările
– încurajați copilul să vorbească despre eveniment/problemă.
– ascultați cu atenție și calm, fără a întrerupe sau a reacționa.
– ajutați copilul să povestească despre hărțuire.
-implicati copilul in activitati de dezvoltare a abilitatilor nonviolente
-sprijiniti copilul in deprinderea unor strategii de gestionare a conflictellor.
Caracteristici ale victimelor și al agresorilor
1. Cum este util să acționăm când cineva sesizează o formă de bullying.
2. Agresorii se confruntă cu dificultăți de sănătate mintală.
3. Diferentele de gen – faptul ca nu doar baietii sunt implicati in activitati de bulling.
4. Modalitatile de interventie pentru cadrele didactice si parinti.
Formele bullying-ului
Cauzele bullying-ului
Consecințele bullyingului
Cine sunt mai predispuși la bullying -agresori.
Ce pot face părinții și cadrele didactice pentru a elimina bullyingul.
Formele bullyingului
Sursele si cauzele bullyingului
Caracteristici ale victimelor si agresorilor.
Sugestii de intervetie pentru profesori si parinti:
-incurajați copilul să vorbească despre eveniment/problemă.
-ascultați cu atenție și calm
-ajutați copilul să povestească despre hărțuire
-implicati copilul in activitati de dezvoltare a abilitatilor nonviolente
– formele bullying-ului
– diferențele de gen care apar, băieții sunt agresivi fizic, în timp ce fetele practică mai mult agresiunea verbala, sau releționala.
– consecințele pe termen lung ale bullying-ului atât asupra agresorului cât și asupra victimei
– caracteristicile atât ale agresorului cât și ale victimei
– sugestiile de intervenție pentru părinți sau cadre didactice: ascultare, implicare, descurajarea comportamentelor nedorite.
🙂
5 aspecte de care voi ține cont
1. nevoia de a creea un mediu sigur, de încredere atât pentru victima cat si pentru bully
2. diferențele de gen în exprimarea bullyingului
3. victima se poate transforma în bully
4. sugestiile pentru cadrele didactice/ părinți
5. faptul că există mai multe tipuri de agresori
1. Intervenire la semnalarea cazurilor, ascultarea activă a celor direct implicați
2.Colaborare cu agresorii, victimele și cu alte persoane implicate indirect, cu scopul de a cunoaște cauza.
3. victima se poate transforma în bully
4. sugestiile pentru cadrele didactice/ părinți
5. faptul că există mai multe tipuri de agresori
5 aspecte de care voi ține cont
1. nevoia de a creea un mediu sigur, de încredere atât pentru victima cat si pentru bully
2. diferențele de gen în exprimarea bullyingului
3. victima se poate transforma în bully
4. sugestiile pentru cadrele didactice/ părinți
5. faptul că există mai multe tipuri de agresori
– Formele bullyingului,
– victima se poate transforma în bully,
– sugestiile de intervenție pentru părinți sau cadre didactice: ascultare, implicare, descurajarea comportamentelor nedorite,
– Cum este util să acționăm când cineva sesizează o formă de bullying.
– Agresorii se confruntă cu dificultăți de sănătate mintală.
1. nevoia de a creea un mediu sigur, de încredere atât pentru victima cat si pentru bully
2. diferențele de gen în exprimarea bullyingului
3. victima se poate transforma în bully
4. sugestiile pentru cadrele didactice/ părinți
5. faptul că există mai multe tipuri de agresori
1. Toți elevii dintr-o școală se încadrează în una dintre cele patru categorii: non-victime agresive, victime agresive, victime pasive, contraste normative
2. Tipuri de agresori: agresori fizici, agresori verbali, agresori relaționali, agresori reactivi
3. Cauze ale bullying-ului: raționalizarea evenimentelor, probleme de relaționare, nerespectarea presiunilor colegilor, efectul încurajării de către martori.
4. Caracteristici ale victimelor și ale agresorilor
Victime: sunt precauți, sensibili, liniștiți, retrași și timizi; sunt anxioși, nesiguri, nefericiți și au o stimă de sine scăzută; sunt depresivi, au idei suicidare mult mai des decât colegii lor; de multe ori nu au niciun prieten bun și relaționează mai bine cu adulții decât cu semenii; dacă sunt băieți, sunt adesea mai slabi fizic decât semenii lor.
Agresori: simt nevoia puternică de a-i domina și de a-i supune pe alți elevi; sunt impulsivi și se înfurie ușor; arată puțină empatie față de elevii care sunt victimizați; sunt adesea sfidători și agresivi față de adulți, inclusiv cu părinții și profesorii; sunt adesea implicați în alte activități antisociale sau de încălcare a regulilor, cum ar fi vandalismul, delincvența și consumul de droguri; dacă sunt băieți, sunt adesea mai puternici fizic decât băieții în general și decât victimele lor în special.
5. Consecințe ale bullying-ului
Poate afecta sănătatea fizică, emoțională și socială atât a agresorilor, cât și a victimelor; agresorii extrem de agresivi posedă defecte de personalitate; copiii care îi agresează pe alții experimentează adesea efecte și consecințe pe termen lung.
1. Educație și conștientizare: oferirea de informații clare și accesibile despre bullying elevilor, inclusiv definiții, caracteristici și consecințe. Este esențial să se dezvolte înțelegerea și conștientizarea bullying-ului pentru a încuraja empatia și respectul reciproc în rândul elevilor.
2. Promovarea unui mediu sigur și incluziv: crearea unui mediu școlar sigur și incluziv, în care elevii să se simtă în siguranță și respectați. Aceasta poate include stabilirea unor reguli clare împotriva bullying-ului, monitorizarea atentă a comportamentului elevilor și intervenția promptă în cazul unor incidente.
3. Identificarea și prevenirea bullying-ului: identificarea comportamentelor de bullying și dezvoltarea strategiilor de prevenire adecvate. Aceasta poate include observarea atentă a interacțiunilor dintre elevi, crearea unui mediu pozitiv și sigur în clasă, organizarea de activități educative care promovează respectul și înțelegerea, precum și stabilirea unor reguli clare împotriva bullying-ului.
4. Sprijin și intervenție adecvată: identificarea semnelor de bullying și oferirea de sprijin adecvat atât victimelor, cât și agresorilor. Aceasta poate implica comunicarea deschisă cu elevii, consiliere individuală sau intervenții de grup, și colaborarea cu părinții și alți profesioniști din școală pentru a asigura un suport complet.
5. Colaborarea cu părinții: comunicarea eficientă cu părinții elevilor și implicarea lor în eforturile de prevenire a bullying-ului. Acest lucru poate include organizarea de întâlniri cu părinții, furnizarea de informații despre bullying și colaborarea pentru a crea un mediu sigur și favorabil acasă și la școală.