CAPITOLUL 2
Bullying-ul – aspecte generale

4 thoughts on “Sesiune online GCB Capitolul 2”

  1. Printre aspectele citite in capitolul 2 care mi-au atras atentia se numara:
    -factorii de mediu, cum ar fi atitudinile, rutinele și comportamentul adulților relevanți – în special profesorii și directorii – joacă un rol major în determinarea măsurii în care problemele se vor manifesta la o scară mai largă, cum ar fi sala de clasă sau școala. Trebuie sa oferim modele comportamentale pozitive in asa fel incat sa avem elevi cu atitudini potrivite.
    -Un alt aspect este legat de recunoasterea tiparului. Victimele provocatoare sau victimele-bully se caracterizează printr-o combinație de modele de reacție atât anxioase, cât și agresive. Acești elevi au adesea probleme de concentrare și pot avea dificultăți de citire și scriere.
    -Agresorii și victimele pot avea în comun factori de risc, cum ar fi performanțe academice scăzute, abilități sociale slabe, statut socioeconomic scăzut și mediu familial conflictual.
    -Deoarece bullying-ul are loc cel mai adesea la școală, multe victime sunt reticente sau le este frică să meargă la școală și pot dezvolta simptome psihosomatice precum dureri de cap sau dureri de stomac dimineața. De aceea, trebuie sa fim atenti la astfel de simptomatologie pentru a preintampina anumite incidente neplacute.
    -Victimele se confruntă, de asemenea, cu efecte negative pe termen lung ca urmare a agresiunii din copilărie: fostele victime tind să fie mai deprimate și să aibă o stimă de sine mai scăzută decât adulții tineri nevictimizați .

  2. Viorica Ciurea

    Consider ca fiind importante următoarele aspecte din capitolul 2 i mi-au atras atenția:
    – formele bullying-ului : direct sau indirect și se referă la un continuum de comportamente care includ tachinarea, bârfa, excluderea socială subtilă, amenințarea, atacurile verbale până la abuz fizic sever
    -taxonomia tipurilor lor de agresori: patru tipuri de agresori : agresorii fizici,, agresorii verbali, agresorii relaționali și agresorii reactivi .
    – factorii de mediu, cum ar fi atitudinile, rutinele și comportamentul adulților relevanți – în special profesorii și directorii – joacă un rol major în determinarea măsurii în care problemele se vor Trebuie sa oferim modele comportamentale pozitive in asa fel încât sa avem elevi cu atitudini potrivite.
    -Un alt aspect este legat de recunoașterea tiparului. Victimele provocatoare sau victimele-bully se caracterizează printr-o combinație de modele de reacție atât anxioase, cât și agresive. Acești elevi au adesea probleme de concentrare și pot avea dificultăți de citire și scriere.
    -Agresorii și victimele pot avea în comun factori de risc, cum ar fi , abilități sociale slabe, statut socioeconomic scăzut și mediu performanțe academice scăzute, familial conflictual.
    -Deoarece bullying-ul are loc cel mai adesea la școală, multe victime sunt reticente sau le este frică să meargă la școală și pot dezvolta simptome psihosomatice precum dureri de cap sau dureri de stomac dimineața. Trebuie sa fim atenți la astfel de simptomatologie pentru a preîntâmpina anumite incidente neplăcute.
    -Victimele se confruntă, de asemenea, cu efecte negative pe termen lung ca urmare a agresiunii din copilărie: fostele victime tind să fie mai deprimate și să aibă o stimă de sine mai scăzută decât adulții tineri nevictimizați .
    Bullying-ul poate afecta sănătatea fizică, emoțională și socială atât a agresorilor, cât și a victimelor. Pe de o parte, agresorii se confruntă cu dificultăți de sănătate mintală.
    Grupurile de băieți au șanse de trei ori mai mari decât un singur individ să provoace vătămări fizice sau verbale altora, iar fetele au șanse de două ori mai mari de a acționa într-un grup decât individual .

  3. Mioara Georgescu

    1. Fenomenul bullying-ului poate fi descris drept un comportament agresiv intenționat, efectuat în mod repetat și în timp, într-o relație interpersonală caracterizată printr-un dezechilibru real sau perceput de putere sau forță.
    Toți elevii dintr-o școală se încadrează în una dintre cele patru categorii: non-victime agresive (bullys), victime agresive (bullys care sunt, de asemenea, hărțuite), victime pasive (hărțuite) și contraste normative (cei care nici nu agresează, nici nu sunt hărțuiți).
    Bullying-ul poate fi direct sau indirect, iar cercetătorii identifică patru tipuri de agresori: agresorii fizici, agresorii verbali, agresorii relaționali si agresorii reactivi.
    2. Factori care îi determină pe oameni să manifeste comportamente de tip bullying: personali – rasa și religia sunt citate mai frecvent de elevii din clasele mai mari, iar discriminarea de gen este cea mai frecventă în primii ani secundari; socio-economici – locul de reședință și mediul bogat sau sărac, precum și mediul familial, reprezintă în mod constant o preocupare limitată; există dovezi că discriminarea are legătură cu felul în care oamenii se îmbracă; atitudini școlare – muncitorii sunt atacați mai mult de băieți decât de fete, dar mai puțin la clasele mai mari, inteligența este acuzată până în clasa a XI-a, iar problemele de învățare și lipsa aptitudinilor sportive sunt depreciate de persoanele de sex masculin; a fi diferit – toleranța nu crește odată cu vârsta; în această categorie pot fi încadrați cei care „vorbesc elegant”, sau sunt nou veniți în școală, sau pur și simplu pentru „felul în care arată”.
    3. Victimele au de obicei unele dintre următoarele caracteristici:
    • sunt precauți, sensibili, liniștiți, retrași și timizi
    • sunt anxioși, nesiguri, nefericiți și au o stimă de sine scăzută
    • sunt depresivi, au idei suicidare mult mai des decât colegii lor
    • de multe ori nu au niciun prieten bun și relaționează mai bine cu adulții decât cu semenii
    • dacă sunt băieți, sunt adesea mai slabi fizic decât semenii lor.
    Agresorii tind să prezinte unele dintre următoarele caracteristici:
    • nevoi puternice de a-i domina și de a-i supune pe alți elevi
    • sunt impulsivi și se înfurie ușor
    • arată puțină empatie față de elevii care sunt victimizați
    • sunt adesea sfidători și agresivi față de adulți, inclusiv cu părinții și profesorii
    • sunt adesea implicați în alte activități antisociale sau de încălcare a regulilor, cum ar fi vandalismul, delincvența și consumul de droguri
    • dacă sunt băieți, sunt adesea mai puternici fizic decât băieții în general și decât victimele lor în special.
    4. Cum poate interveni un părinte sau un cadru didactic – Ce să faci?
    • Încurajați copilul să vorbească despre eveniment/problemă. Acest lucru poate fi dificil, deoarece copilul poate fi copleșit de sentimente de rușine, având gânduri de genul „De ce eu? Ce este în neregulă cu mine?”
    • Ascultați cu atenție și calm, fără a întrerupe sau a reacționa.
    • Ajutați copilul să povestească despre hărțuire. Apoi, solicitați permisiunea copilului de a raporta acest lucru la școală. Asigurați copilul că raportările sunt făcute pentru a menține oamenii în siguranță.
    • Implicați poliția acolo unde este cazul (s-ar putea să faceți acest lucru împreună cu școala, în funcție de natura agresiunii, locul și momentul în care are loc).
    • Descrieți cât mai exact posibil ce s-a întâmplat cu copilul.
    • Participați la cursuri pentru dezvoltarea abilităților de acțiune non-violente.
    • Implicați copilul în activități pentru dezvoltarea abilităților de acțiune non-violente (asertivitate, relații pozitive cu ceilalți).
    5. Cum poate interveni un părinte sau un cadru didactic – Ce să nu faci?
    • Încurajați copilul să vorbească despre eveniment
    • Nu fiți supraprotectori. Ajutați copilul să învețe strategii de gestionare a conflictelor pentru a face față posibilelor agresiuni.
    • Așteptați-vă să încerce să se descurce singur în situația de bullying sau să ignore comportamentele de acest tip. Ignorarea poate alimenta o nouă provocare pentru persoana (persoanele) care agresează.
    • Contactați părinții elevului(lor) care agresează alți colegi.

  4. Antonie Marilena-Georgiana

    T2_Cele 5 aspecte de care voi ține cont în activitățile desfășurate la locul de muncă sunt:
    I. Analiza cauzelor problemelor de agresiune/victime trebuie efectuate la mai multe niveluri diferite.
    Factorii de mediu, cum ar fi atitudinile, rutinele și comportamentul adulților relevanți – în special profesorii și directorii – joacă un rol major în determinarea măsurii în care problemele se vor manifesta la o scară mai largă, cum ar fi sala de clasă sau școala.
    II. Trebuie avuți în vedere factorii care îi determină pe oameni să discrimineze și să manifeste comportamente de tip bullying.
    Factorii pot fi:
    – personali (rasa, religia, discriminarea de gen);
    – Socio – economici (locul de reședință, mediul familial);
    – atitudini școlare (atitudinea față de cei care învață sau față de cei care au probleme de învățare sau nu au aptitudini sportive);
    – a fi diferiți prin felul cum arată, modul cum vorbesc etc.
    Trebuie să ținem cont că atunci când mai mulți elevi se implică în hărțuirea unui alt elev, este probabil să funcționeze anumite mecanisme sociale/de grup:
    • contagiunea socială;
    • reducerea controlului sau a inhibițiilor împotriva tendințelor agresive;
    • difuzarea răspunderii și
    • schimbări cognitive treptate în percepțiile asupra agresiunii și asupra victimei.
    Toate aceste mecanisme pot contribui la înțelegerea și explicarea motivelor pentru care elevii participă la agresiune fără mari îndoieli.
    III. Trebuie avute în vedere caracteristicile care sunt specifice agresorilor și victimelor pentru a determina cadre teoretice aplicabile și pentru a concepe programe de prevenție și intervenție.
    Conform analizei realizate de Swearer a literaturii despre bullying factorii de risc individuali unici pentru victime includ elevii din orice minoritate (religioasă, etnică, orientare sexuală, dizabilitate). În schimb, agresorii pot fi mai conectați social și sunt în special băieți. Băieții au tendința de a fi agresori mai activi, în timp ce fetele au tendința de a fi agresori mai pasivi.
    IV. Trebuie ținut cont de faptul că bullying-ul poate afecta sănătatea fizică, emoțională și socială atât a agresorului, cât și a victimelor.
    Victimele agresiunii suferă adesea de una sau mai multe din următoarele: absenteism cronic, performanță școlară redusă, aprehensiune crescută, singurătate, sentimente de abandon, idee suicidară, tulburări de somn, enurezis, dureri abdominale, dureri de cap și sentimente de tristețe.
    Agresorii, victimele lor și cei care sunt atât agresori, cât și victime au un risc semnificativ crescut pentru simptome depresive și ideație suicidară.
    Victimele se confruntă în timp cu o stimă de sine scăzută și tind să fie mai deprimate. Victimele bullying-ului sunt mai predispuse să se simtă respinse sau izolate din punct de vedere social și să experimenteze o mai mare marginalizare socială și un statut social mai scăzut.
    Rigby a inclus toate aceste consecințe în 4 categorii de stări negative de sănătate:
    1. Stare de bine psihologică scăzută. Aceasta include stări de spirit cum ar fi nefericirea generală, stima de sine scăzută și sentimente de furie și tristețe.
    2. Adaptare socială slabă. Aceasta include sentimente de aversiune față de mediul social, exprimarea neplăcerii cu privire la școală sau la locul de muncă, singurătate manifestă, izolare și absenteism.
    3. Stres psihologic – include niveluri ridicate de anxietate, depresie și gândire suicidară.
    4. Starea fizică afectată. Simptomele psihosomatice pot fi incluse în această categorie.
    Agresorii extrem de agresivi posedă defecte de personalitate, cum ar fi o atitudine pozitivă față de agresiunea fizică.
    Agresorii tind să se implice în consum excesiv de alcool și alte substanțe mai des decât victimele sau agresorii – victime.
    Cercetătorii au demonstrat că la vârsta adultă, agresorii manifestă adesea comportamente de externalizare și hiperactivitate și dezvoltă o personalitate de tip antisocial la vârsta adultă.
    Cercetările sugerează că adulții care au fost agresori în copilărie tind să aibă copii care devin agresivi. Astfel, comportamentele agresive pot continua de la o generație la alta.
    Atunci când fostele victime au proprii lor copii, ele pot reacționa exagerat la comportamentele pe care le percep drept bullying, contribuind la un ciclu intergenerațional de supraprotecție. Acest lucru poate inhiba dezvoltarea abilităților de rezolvare a conflictelor la copiii lor, aceștia având un risc crescut de a deveni următoarea generație de victime. Riscul de victimizare poate fi transferat de predispoziția genetică pentru un corp mic, de perpetuarea parentalității supraprotectoare și de cognițiile negative pe care copiii le interiorizează.
    V. Modul de implicare în funcție de gen. Diferențele de gen privind problematica bullying-ului se referă la faptul că băieții sunt mai susceptibili de a se implica în bullying-ul fizic sau verbal, în timp ce fetele mai degrabă în bullying-ul emoțional.
    Pentru prevenirea și stoparea fenomenului de bullying este important să avem în vedere sugestiile de intervenție pentru părinți și cadre didactice menționate în acest curs.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *