CAPITOLUL 4
Rezolvarea conflictelor
STILURI DE GESTIONARE A CONFLICTELOR – CARACTERISTICI
Un individ este perceput a fi competent în cadrul unei organizații atunci când este capabil să gestioneze conflictele în cel mai potrivit și eficient mod (Gross și Guerrero, 2000, apud Nordin et al., 2014). Stilurile de gestionare a conflictelor adoptate de indivizi sunt răspunsuri individualizate sau clustere de comportamente, pe care oamenii le utilizează în conflicte prin strategii de comunicare (Wilmot și Hocker, 2001, apud Nordin et al., 2014).
Rahim și Bonoma (apud apud Nordin et al., 2014) au subliniat cele mai cunoscute cinci stiluri de gestionare a conflictelor: confruntare, dominare, compromis, acomodare și evitare.
Mai târziu, Rahim et al. (1992, apud Nordin et al., 2014) au identificat cinci stiluri de gestionare a conflictelor: integrare (win-win), obligare (pierdere-câștig), dominare (câștig-pierdere), evitare (pierdere-pierdere) și compromis (nici câștig-nici pierdere).
În 2008 Ma, Lee și Yu (apud Nordin et al., 2014) au dezvoltat un model dual al stilurilor de gestionare a conflictelor care descria faptul că acestea pot fie să se concentreze pe sine, fie pe ceilalți. Cele două dimensiuni ale modelului sunt divizate în cinci stiluri de gestionare a conflictelor: evitare, acomodare, competiție, colaborare și compromis.
- Evitare
Caracteristică definitorie: retragerea sau sustragerea.
Obiectiv: pierdere/ pierdere.
Comportament: absent sau tăcut.
Persoanele caracterizate de acest stil au tendința de a nu aborda și accepta conflictele deloc. O caracteristică importantă a acestui stil este faptul că, pentru persoanele care îl adoptă, relațiile nu sunt importante. Invocă respectarea unor reguli sau proceduri stricte în vederea ocolirii situațiilor conflictuale (Îmi pare rău, eu îmi fac doar datoria.). Acest stil include retragerile/ sustragerile, absenteismul, evitarea problemelor critice și persistența în a rămâne tăcut.
Astfel că, evită controversele, situațiile ce pot crea tensiuni, discuțiile deschise despre diverse probleme și amânarea rezolvării conflictelor.
- Acomodare
Caracteristică definitorie: acceptare sau consimțire.
Obiectiv: pierdere/ câștig.
Comportament: renunțare.
Este opusul stilului competițional, fiind preocupat de păstrarea relației chiar dacă aceasta presupune renunțarea la propriile interese. Persoanele caracterizate de acest stil au tendința de a atenua conflictele, au un interes ridicat pentru ceilalți și mai puțin pentru problemele care se discută. Preferă să mențină iluzia de armonie între părți, să amâne rezolvarea problemelor pentru a nu crea resentimente între părți, să accepte sugestiile celorlalți. Renunță la propriile nevoi, interese și scopuri în favoarea celuilalt și încearcă să se asigure că acesta este mulțumit. Astfel, este un stil dezechilibrat.
- Competiție (Confruntare)
Caracteristică definitorie: agresivitate.
Obiectiv: câștig/ pierdere.
Comportament: egoist, argumentativ, justificativ.
Persoanele caracterizate de acest stil au tendința de a se impune cu forța în fața celorlalți. Acordă mai mare importanță propriilor interese. Are rezultate bune în situații de criză, însă nu pe termen lung. Are un comportament egoist și certăreț, folosește metode de constrângere a celorlalți, mergând până la a trișa.
Mai mult, este perseverent în a obține ceea ce dorește, încearcă să fie mai deștept și mai abil în dialogul cu celălalt și să-l convingă de superioritatea punctului său de vedere. Totodată, exploatează punctele slabe ale celuilalt și ascunde informația care i-ar putea aduce acestuia vreun avantaj.
- Colaborare
Caracteristică definitorie: satisfacție mutuală.
Obiectiv: câștig/ câștig.
Comportament: susținător al propriilor interese, dar și ale celuilalt/ celeilalte părți.
Este preferată în rezolvarea problemelor și obținerea unor înțelegeri mutuale satisfăcătoare pentru ambele părți, prin căutarea unor soluții creative. Stilul este bazat pe respectul pentru propriile interese, dar și pentru celălalt și interesele lui. Ascultă părerea celorlalți înainte să-și exprime propria părere. Persoanele caracterizate de acest stil implică o atitudine orientată spre rezolvarea problemei și pe încurajarea dezvăluirilor în și dinspre ambele părți ale informației deținute, prin realizarea încrederii reciproce.
- Compromis
Caracteristică definitorie: troc, schimb, negociere.
Obiectiv: câștig și pierdere/ pierdere și câștig (pentru fiecare).
Comportament: dealer, negociator profesionist.
Persoanele caracterizate de acest stil caută soluții practice, care să dea rezultate, și nu soluții optime. Este orientat pragmatic spre interese, rezultate și relație și nu spre principii. Cu alte cuvinte, aceste persoane încearcă atenuarea diferențelor, au tendința de a reduce pretențiile și caută poziții intermediare, la egală distanță de interesele ambelor părți. Are rezultate pozitive într-un conflict în care e sigur că cele două părți nu pot obține exact ceea ce doresc sau tot ce doresc fiecare și rezultate negative dacă părțile ies din situația conflictuală cu o stare accentuată de nemulțumire față de ceea ce au obținut (Tripon, Dodu și Penciu, 2013).
OPORTUNITĂȚI ALE STILURILOR DE ABORDARE A CONFLICTELOR (HELLRIEGEL ȘI SLOCUM, 2003)
Există situații în care fiecare stil este cel mai potrivit în gestionarea conflictelor:
1.Evitare (non-asertiv, necooperant)
- problema este una minoră ca importanță sau temporară;
- există insuficientă informație pentru abordarea eficientă a unui conflict;
- puterea deținută este inferioară partenerului;
- altcineva poate rezolva mai eficient problema/ conflictul.
2. Acomodare (non-asertiv, cooperant)
- nevoia de a dispersa/ dezamorsa o situație conflictuală cu potențial de explozie emoțională (irațională);
- nevoi pe termen scurt de a păstra armonia și a evita sincopele în relații;
- conflictul se bazează pe personalitate și nu poate fi controlat ușor.
3. Competiție/ Confruntare (asertiv, necooperant)
- situații de criză care cer acțiune imediată;
- acțiuni nepopulare care pot fi realizate pentru eficientizarea organizației pe termen lung;
- situații care cer acțiuni de auto-protejare.
4. Colaborare (asertiv, cooperant)
- este nevoie de un nivel înalt de cooperare;
- există un echilibru de forțe între părțile implicate;
- obținerea unor câștiguri pe termen lung prin înțelegeri mutuale;
- suficientă susținere organizațională pentru alocarea a mai mult timp și efort.
5. Compromis (asertiv de nivel mediu, cooperant de nivel mediu)
- permite tuturor părților implicate să iasă mai bine (sau mai puțin rău) din situație decât dacă nu s-ar fi ajuns la o înțelegere;
- ajungerea la o înțelegere totală de tip „Câștig-Câștig nu este posibilă”;
- propunerile unei părți blochează înțelegerea datorită unui conflict între scopuri.
Majoritatea oamenilor sunt caracterizați de 2 sau 3 stiluri de gestionare a conflictelor, pe care tind să le utilizeze mai des.
TIPURI DE PERSONALITATE ȘI GESTIONAREA CONFLICTELOR ÎN FUNCȚIE DE ACESTEA
Comportamentul unei persoane poate fi definit prin două dimensiuni, care privesc modalitatea de interacțiune cu ceilalți: nivelul asertivității și centrarea pe scop.
Asertivitatea
Fiecare individ poate fi plasat pe o axă de la extrem de asertiv (sau agresiv) până la foarte puțin asertiv (supus, docil), poziția medie reprezentând asertivitatea propriu-zisă (implicarea). O persoană asertivă este caracterizată de o atitudine pozitivă și încrezătoare, care își apără drepturile și imaginea personală, își impune punctul de vedere și își urmărește consecvent obiectivele. Mai mult, asertivul manifestă respect și considerație față de ceilalți, menținând relațiile cu aceștia.
În situațiile conflictuale, tendința normală a unui individ se accentuează, deplasându-se spre polul cel mai apropiat, devenind fie mai asertiv decât de obicei, dominându-i pe ceilalți, fiind mai autoritar, mai agresiv și chiar violent și fără a mai ține cont de cei din jur, fie mai nonasertivi, docili, supuși, pasivi, evitanți.
Centrarea pe scop
Comportamentul unui individ poate fi orientat către una din direcțiile:
- centrarea pe sarcină: centrarea pe îndeplinirea sarcinii la timp (dacă acest scop este amenințat, individul devine mai activ, mai autoritar, ritmul de lucru fiind mai alert) sau centrarea pe realizarea corectă, calitativă a sarcinii (dacă acest scop este urmărit, atenția individului este îndreptată către detalii, devenind perfecționist, cu un ritm de lucru încetinit).
- centrarea pe relație: centrarea pe armonizarea cu ceilalți (când acest aspect este pus în pericol, individul devine mai docil, mai pasiv, punând dorințele și nevoile celorlalți pe primul loc, evitând orice conflict cu aceștia) sau centrarea pe atragerea atenției și admirației celorlalți (când acest aspect este pus în pericol, individul devine mai activ, încercând să ajungă în centrul atenției în diverse modalități).
Figura 5. Comportamentul uman definit prin asertivitate și centrarea pe scop după Brinkman și Kirschner (apud Stoica-Constantin, 2004)
Brinkman și Kirschner (apud Stoica-Constantin, 2004) propun 10 tipuri de persoane dificile: Tancul, Perfidul, Grenada, Atoateștiutorul, Atoateștiutorul închipuit, Serviabilul, Nehotărâtul, Taciturnul, Negativistul și Jeluitorul.
- Tancul este confruntativ, găsește întotdeauna pe cineva vinovat, este furios, nerăbdător și agresiv. Acesta poate fi definit prin temperamentul coleric și nestăpânire.
Răspunsuri nerecomandate la asaltul Tancului: contraatacul, defensiva, supunerea umilă.
Sugestii pentru gestionarea conflictelor:
- dobândirea respectului acestuia prin dovada puterii și a capacității.
- exersarea mintală a relației cu Tancul.
- Perfidul folosește atacul ascuns: comentarii răutăcioase, umor sarcastic, ton mușcător și rotirea ochilor. Când vrea să distreze oamenii pentru a ajunge în centrul atenției, poate face remarci fără răutate intenționată, tachinându-și prietenii buni fără a sesiza că acest gen nu este agreat.
Răspuns nerecomandat la asaltul Perfidului: exprimarea neplăcerii, deoarece îl stimulează.
Sugestii pentru gestionarea conflictelor:
- Indiferența;
- curiozitatea amuzantă (nu priviți atacul ca pe unul personal, ci orientați-vă curiozitatea spre autor);
- găsiți pe cineva care reprezintă un model de calm și stăpânire de sine;
- amintiți-vă un atac din trecut când l-ați neutralizat pe atacator;
- dacă este inofensiv, priviți remarca ca pe un semn de afecțiune sau ca pe o glumă bună;
- repetați ce spune, imitați-i expresia facială;
- adresați întrebări de informare, cu un ton neutru și cu o expresie nevinovată, fără sarcasm;
- identificați adevăratul motiv al ostilității, printr-o convorbire privată;
- pregătiți o relație normală pe viitor, făcându-l să înțeleagă că preferați comunicarea directă și deschisă.
- Grenada explodează nedirecționat, zgomotos și nebunesc, fără nicio legătură cu contextul prezent. Poate exploda după o perioadă lungă sau scurtă de calm, la început referindu-se la circumstanțele prezente, apoi deviind.
Răspunsuri nerecomandate la asaltul Grenadei: răspuns exploziv, părăsirea discretă a terenului, aversiunea de la distanță.
Sugestii pentru gestionarea conflictelor:
- captați-i atenția rostindu-i numele în timpul crizei de nervi;
- adresați-vă emoțiilor;
- luați o pauză;
- pregătiți relația de durată, evitând reapariția motivului exploziei.
- Atoateștiutorul este, de obicei, o persoană foarte competentă, extrem de asertivă și care nu admite replica. Intenția atoateștiutorului este ca sarcinile să fie realizate în așa cum își dorește el. Nu tolerează corectările și contradicțiile. Crede că a greși reprezintă a suferi o umilință, iar destinul și datoria lui sunt de a domina, manipula și controla.
Răspunsuri nerecomandate față de Atoateștiutor: încercarea de a demonstra că și dvs. sunteți Atoateștiutor, trăirea de resentimente față de el.
Sugestii pentru gestionarea conflictelor:
- manifestați răbdare, flexibilitate și inteligență;
- pregătiți ceea ce aveți de spus și exprimați-vă succint și clar;
- arătați respect față de ceea ce spune;
- sprijiniți-vă pe ideile lui;
- prezentați-vă ideile ipotetic și indirect;
- folosiți pluralul (noi), în loc de eu și tu/dvs.;
- folosiți întrebări în loc de afirmații;
- faceți din el un mentor.
- Atoateștiutorul închipuit știe cât este necesar să afle despre un subiect astfel încât să facă față unei conversații. Exagerează adesea pentru a atrage atenția, crede ceea ce spune, chiar dacă nu a verificat. Se centrează pe oameni pentru a dobândi apreciere. În timp, nu mai este ascultat de cunoscuți. Dorind să atragă atenția, își intensifică eforturile, aspect care duce la o mai mare izolare și dezaprobare.
Răspuns nerecomandat față de Atoateștiutorul închipuit: contrazicerea sau atacul brutal.
Sugestii pentru gestionarea conflictelor:
- acordați-i un minimum de atenție;
- cereți un amănunt, cu un aer inocent sau curios, fără a-l umili;
- spuneți-i cum stau lucrurile în realitate;
- ajutați-l să-și salveze imaginea de sine;
- întărirea pozitivă a adevărurilor spuse de el.
- Serviabilul este centrat pe oameni. Își dorește să fie pe plac și își ia prea multe angajamente, pe care nu reușește să le îndeplinească. Nu se gândesc la consecințele nerespectării cuvântului și nu-și asumă responsabilitatea, considerând că există cauze obiective pentru care nu a putut realiza ceva, cauze pe care nu le-a putut controla.
Răspuns nerecomandat față de Serviabil: blamarea și punerea în situație jenantă.
Sugestii pentru gestionarea conflictelor:
- inițiați o discuție cu privire la respectarea promisiunilor făcute;
- ajutați-l să învețe să-și organizeze timpul și activitățile;
- asigurați-vă că îi va respecta promisiunea;
- consolidați relația.
- Nehotărâtul este obsedat de partea negativă a oricărei decizii. Are foarte multe motive pentru a nu cere ajutor, a nu dori să deranjeze pe nimeni, a nu fi cauza unei evoluții negative. Din această cauză, amână la nesfârșit, sperând că ideea cea mai bună se va ivi de la sine.
Răspunsul nerecomandat față de Nehotărât: iritarea.
Sugestii pentru gestionarea conflictelor:
- nu-l grăbiți să ia o hotărâre;
- analizați opțiunile și obstacolele implicate într-o decizie;
- folosiți un sistem de adoptare a deciziei (plusuri, minusuri);
- reasigurați-l că a luat o decizie bună și asigurați-vă că o va respecta, apoi țineți legătura cu el până implementează decizia;
- întărirea relației, prin promovarea ideii unui viitor mai bun pentru amandoi, ca rezultat al sincerității față de dvs.
- Taciturnul este pasiv și se poate centra pe sarcină sau pe persoane. Cel centrat pe îndeplinirea corectă a sarcinii caută perfecțiunea și consideră că nu poate face nimic care să-i determine pe ceilalți să fie la fel de atenți ca el. Simțindu-se frustrat, se retrage în sine și refuză să mai facă ceva. Mai mult, este atent și politicos pentru a nu răni pe cineva prin ostilitatea lui și se descarcă prin acțiuni asupra obiectelor.
Răspuns nerecomandat față de Taciturn: nerăbdarea manifestată prin iritare și agresivitate verbală. Taciturnul încearcă să evite conflictul și dezacordul.
Sugestii pentru gestionarea conflictelor:
- luați-vă o marjă mare de timp pentru a obține informații de la taciturn;
- adresați întrebări deschise;
- glumiți pe seama tăcerii lui;
- ghiciți ce gândește;
- prezentați consecințele tăcerii sale, pentru a-l face să se deschidă.
- Negativistul este persoana centrată pe rezolvarea sarcinii, care își dorește să îndeplinească sarcina corect prin evitarea greșelilor. Standardul său este perfecțiunea și este disperat atunci când greșelile celorlalți împiedică acest aspect. Găsește toate aspectele negative a tot ceea ce-l înconjoară, subminează motivația, înăbușă evoluția și duce la crearea unei stări de depresie și lipsă de speranță pentru cei din jur.
Răspunsuri nerecomandate față de Negativist: disprețul, nerăbdarea, identificarea vinovatului, efortul de a-l convinge că nu are dreptate.
Sugestii pentru gestionarea conflictelor:
- folosiți Negativistul ca pe un sistem de alarmă pentru potențialele probleme;
- lăsați-i șansa de a se pozitiva în atitudine („Să ne anunți dacă te răzgândești.”);
- folosiți negativismul lui pentru a obține un răspuns pozitiv („Ai dreptate, eo situație fără speranță. Nici măcar tu nu ai putea să găsești o soluție.”);
- recunoașteți bunele lui intenții, apreciați standardele lui ridicate, tăria de a-și susține părerile și grija față de detalii;
- rezistați tentației de a spune „Ți-am zis eu”, atunci când situația are o rezolvare pozitivă.
- Jeluitorul simte că lucrurile ar putea fi diferite față de cum sunt, însă nu are idee despre ce ar trebui să schimbe pentru a realiza acea diferență. Neajutorat, trebuie să facă față situațiilor care nu-i plac și atunci merge și se plânge celorlalți. Jeluitorul nu caută niciodată soluții și nu dorește schimbarea situației.
Răspunsuri nerecomandate față de Jeluitor: nu fiți de acord cu el, încurajându-l, astfel, să se plângă, nu îl contraziceți, nu încercați să rezolvați problemele în locul lui, nu-l întrebați niciodată de ce vi se plânge tocmai dvs.
Sugestii de gestionare a conflictelor:
- aveți răbdare, înțelegere și încredere că vor reuși după un timp să se concentreze asupra soluțiilor;
- identificați ideile principale exprimate prin plângerile sale;
- întrerupeți și cereți clarificări;
- direcționați discuția spre găsirea de soluții;
- stabiliți ceva concret pentru rezolvarea problemei lui;
- încetați discuția dacă revine cu aceleași acuze și pare că nu se va mai opri.
La toate aceste recomandări specifice, pot fi adăugate sugestii generale, ce ne pot ajuta să facem față eventualelor conflicte:
- practicarea ascultării active – eficientă în orice tip de conflict, cu orice tip de personalitate;
- găsirea unor puncte comune – asemănările dintre persoane, oricât de nesemnificative par, duc la o mai mare apropiere și acceptare;
- crearea unei atmosfere de relaxare, de încredere, de deschidere, de sinceritate;
- căutarea și încercarea identificării posibilelor intenții pozitive din spatele comportamentelor celorlalți;
- încercarea modificării propriei atitudini sau a punctelor de vedere în raport cu diversele situații de interacțiune care pot duce la conflict.
FORME DE INTERVENȚIE ÎN CONFLICT (STOICA-CONSTANTIN, 2008)
1. Prevenirea conflictelor cuprinde măsurile de prevenire a tuturor incompatibilităților și a comportamentelor care ar putea genera conflictul. Aceasta poate fi realizată de fiecare persoană în vederea gestionării propriilor relații interpersonale, însă în ultima vreme ea a devenit responsabilitatea unor persoane care ocupă o funcție specială în organizație, dar și obiectul unor inițiative organizatorice (exemplu: designul rezolvării alternative a disputelor în sisteme).
2. Transformarea conflictului devine necesară în situații în care conflictul este asimetric (conflictele etnice, aflate în categoria majoritate-minoritate), după rezolvarea conflictului sau ca o condiție premergătoare acestuia. Transformarea unui conflict se referă la modificarea profundă de la nivelul individualităților, al relațiilor dintre părți, al intereselor și discursurilor, dar și al situației care a dus la conflict. Mai mult, este orientată spre ameliorarea înțelegerii reciproce. Deși procesul este unul laborios și de durată, efectele sunt cele mai profunde și durabile.
3. Managementul conflictului are două accepțiuni majore: termen generic pentru toate acțiunile de gestionare a conflictului și strategii de control sau reglare a conflictelor de durată și refractare la soluțiile pozitive. Însă, prin managementul conflictului nu se ajunge la rezolvarea acestuia, ci doar la o atenuare a formelor violente ale unui proces în desfășurare, care ar putea să nu aibă soluție niciodată. Deci, în cazul managementului conflictelor părțile continuă să se confrunte, însă adoptând metode mai puțin extreme. Astfel că, strategiile prin care oamenii fac față conflictelor sunt: bârfa, ridiculizarea, linșarea, terorismul, războiul, dușmănia de moarte, genocidul, legea, medierea și evitarea.
4. Reducerea conflictului pare a fi un concept inutil și derutant, care se suprapune peste cel de management al conflictului. Rezolvarea conflictelor presupune doar reducerea incompatibilităților și identificarea mijloacelor de angajare în direcții nonviolente, sentimentele, amintirile și interesele fiind ignorate. Astfel că, termenul de „reducere” este considerat de către cercetători ca fiind cel mai corect.
5. Rezolvarea de probleme poate avea ca obiect probleme obiective, nonrelaționale, situație în care se vorbește despre rezolvarea propriu-zisă de probleme, sau poate avea ca obiect probleme, dispute transpersonale, sociale, situație în care putem vorbi despre un conflict. În rezolvarea de probleme emoția este relativ scăzută, iar demersul rezolutiv are multe elemente de descoperire și creativitate. Deși nu orice problemă este un conflict, toate conflictele presupun rezolvare de probleme.
6. Acordul/ aranjamentul/ înțelegerea conflictului reprezintă o înțelegere între părți, ce semnifică încetarea conflictului. Acesta cuprinde o serie de itemi cu rol de memento pentru sarcinile fiecărei părți, condițiile de implementare a sarcinilor și comportamentelor asumate de fiecare.
7. Concilierea este un proces similar medierii, singura deosebire constă în faptul că părțile nu se întâlnesc, iar terța parte mediază conflictul. Conciliatorul, imparțial sau neutru, transmite informația și asistă părțile în mod separat, prin telefon sau e-mail. Însă, concilierea funcționează doar când ambele părți doresc un acord, dar nu reușesc să se înțeleagă reciproc și să comunice.
8. Reconcilierea este un proces laborios realizat în etapa post-conflict. Acesta nu se poate induce pe scară largă, ci treptat, la un număr limitat de indivizi. Reconcilierea are 4 componente importante: încrederea, dreptatea, mila și pacea. Există câteva strategii utilizate în reconciliere:
– organizarea unor întâlniri la scară mică între indivizi din ambele tabere, care analizează împreună temele și furiile reciproce și încep să construiască „punți” ale încrederii între ei și taberele lor, ca etapă în procesul de vindecare;
– seriale artistice pe teme de rezolvare a conflictelor transmise la radio sau la televiziune;
– tabără de vacanță;
– utilizarea religiei în vederea reconcilierii.
9. Consensul este un demers spre încheierea disputei, prin care toți membrii grupului acceptă să admită un punct de vedere comun sau chiar o soluție. La finalul acestui proces reiese o înțelegere satisfăcătoare pentru părțile implicate.
10. Negocierea reprezintă un proces bilateral sau multilateral în care părțile încearcă să ajungă la o înțelegere, un acord asupra unui anumit subiect, prin comunicare. Negocierea poate fi realizată direct de către părți, sau prin intermediul unui negociato, care este profesionist în domeniul problemei negociate și stăpânește tehnica negocierii. Spre deosebire de mediator, care este neutru, negociatorul se implică substanțial în sugerarea și structurarea soluției.
11. Medierea este un proces voluntar prin care părțile preiau controlul asupra rezultatului. Rolul mediatorului este unul procedural. Acesta creează condițiile și îndrumă părțile spre găsirea unei soluții la o anumită problemă. În cazul în care părțile întâmpină dificultăți în a găsi soluții, mediatorul poate sugera mai multe variante de rezolvare, însă, nu poate impune o soluție.
12. Arbitrarea este un proces de rezolvare a conflictelor printr-o terță parte. Conflictul este prezentat unei sau mai multor persoane în vederea luării unei decizii necontestate și finale. Părțile trebuie să dovedească faptul că au dreptate în fața arbitrului, care va lua decizia finală. Cel mai adesea, arbitrarea este utilizată în rezolvarea conflictelor dintre organizații.
13. Med-arb este o combinație între mediere și arbitraj, aceeași persoană putând îndeplini succesiv ambele roluri sau rolurile pot fi atribuite unor persoane diferite.
14. Mini-procesul este un proces de tatonare, în care juriștii ce reprezintă părțile în conflict prezintă cazul în fața unui judecător, fără martori, pentru a obține perspectiva judecătorului asupra cazului. În cazul în care un anumit caz va ajunge în instanță, iar hotărârea curții este identică cu cea din mini-proces, cheltuielile de judecată vor fi plătite de partea care a cerut acest lucru. Mini-procesul este realizat și atunci când părțile au nevoie să audă un rezumat al cazului lor, pentru a păși la negocieri.
15. Diplomația secundară reprezintă o interacțiune informală, neoficială între părți și are ca scop dezvoltarea strategiilor, influențarea opiniei publice și organizarea resurselor umane și materiale în moduri care ar putea ajuta la rezolvarea conflictului. Diplomația secundară acompaniază diplomația oficială.
ETAPELE REZOLVĂRII CONFLICTELOR
Procesul de rezolvare a unui conflict presupune parcurgerea următoarelor etape:
- identificarea conflictului: ascultarea părerii ambelor părți, definirea problemei, disecarea acesteia și expunerea soluțiilor părților;
- analiza conflictului: constatarea faptelor, identificarea părților, clarificarea sentimentelor legate de problemă, clarificarea intereselor (motivațiile majore);
- acumularea comună a modalităților de rezolvare;
- alegerea celei mai bune soluții;
- elaborarea planului de realizare;
- executarea;
- controlul în timpul procesului;
- comparația rezultatului cu conflictul inițial.
MODELE ALE REZOLVĂRII CONFLICTELOR (STOICA-CONSTANTIN, 2004)
4.6.1. Harta conflictului
Harta conflictului este un concept propus de Cornelius și Faire (apud Stoica-Constantin, 2004) și reprezintă o listare a nevoilor părților. Acest model cuprinde următoarele etape:
Etapa 1. Formularea problemei conflictului, în termeni cât mai simpli, preciși, obiectivi.
Etapa 2. Identificarea părților implicate în mod direct și indirect.
Etapa 3. Identificarea nevoilor (dorințe, valori, interese, lucruri la care ții) și temerilor (preocupări, anxietăți, griji).
- Unele nevoi pot fi comune ambelor părți;
- Evitați oferirea unor idei de soluționare în locul formulării nevoilor;
- În cazul unor digresiuni interminabile, identificați și notați o nevoie desprinsă din spusele lui.
Etapa 4. Citirea hărții. Se identifică nevoile și temerile comune, perspectivele și semnificațiile neconștientizate înainte de a întocmi harta.
Etapa 5. Generarea de idei pentru găsirea soluției conflictului. Se folosesc metode de stimulare a producției de idei care să răspundă cât mai multor nevoi.
Etapa 6. Dezvoltarea soluției. Se selectează o idee pentru a transforma în soluție, cu ajutorul unei liste de verificare de genul:
- Conține premisa pentru o abordare câștig-câștig?
- Iese în întâmpinarea cât mai multor soluții ale tuturor părților?
- Este cinstită, corectă?
- Rezolvă ea problema?
Pentru implementarea ideii selectate, se stabilesc sarcinile de îndeplinit, etapele, persoanele responsabile pentru fiecare etapă, calendarul de implementare, modalitățile de verificare și evaluare.
Figura 6. Exemplu de hartă a conflictului
4.6.2. Modelul listei de verificare
Modelul listei de verificare îi aparține lui Gregory Tillet. Acest model cuprinde o listă utilă de chestiuni ce trebuie luate în seamă, și nu un parcurs care trebuie străbătut. De cele mai multe ori trebuie parcurse următoarele stadii:
- Acordul asupra problemei. Părțile trebuie să fie de acord că se află în fața unui conflict și să stabilească împreună tipul conflictului.
- Acordul asupra laturii tehnice a procesului de soluționare. Părțile acceptă mijlocul unei posibile rezolvări, acordul incluzând câteva propuneri clare pentru rezolvare (când se vor întâlni, unde, cum vor organiza discuția, ce reguli de bază vor aplica).
- Acordul asupra planului (soluției potențiale). Planul trebuie să fie văzut ca o rezolvare posibilă sau probabilă.
- Cunoașterea reciprocă a percepțiilor și sentimentelor.
- Răspunsul la percepții și sentimente prin propriile percepții și sentimente.
- Definirea obiectivelor. Obiectivele vor fi definite pentru fiecare subetapă.
- Explorarea opțiunilor. Posibilele soluții pot fi identificate cel mai eficient cu ajutorul metodei brainstorming.
- Evaluarea opțiunilor (ideilor pentru rezolvare).
- Alegerea variantei preferate.
- Planificarea implementării și implementarea.
- Evaluarea și rezumatul.
- Rezoluția (rezolvarea, încheierea procesului).
4.6.3. Modelul parteneriatului conflictului
Modelul este propus de Dudley Weeks și susține faptul că rezolvarea conflictului este văzută ca un parteneriat al conflictului, proces ce poate fi parcurs în 8 pași:
1. Crearea atmosferei:
– Pregătirea personală pentru o abordare pozitivă, onestă și deschisă a problemelor.
– Alegerea momentului și locului.
– Frazele de deschidere, care trebuie să aibă loc cu o tonalitate bună.
2. Clarificarea percepțiilor:
– Clarificați componentele conflictului.
– Evitați conflictele-fantomă.
– Clarificați valorile implicate, dacă este cazul.
– Recunoașteți că părțile implicate au nevoie una de alta pentru a fi mai eficiente.
3. Focalizarea pe nevoile individuale și cele comune.
4. Construirea unei puteri comune, pozitive.
5. Orientarea prospectivă, cu valorificarea experiențelor trecutului.
6. Generarea de opțiuni, variante de soluționare:
– Feriți-vă de răspunsurile preconcepute.
– Căutați tendințele comune.
– Asigurați-vă că opțiunile sunt valabile pentru toți cei implicați.
– Lăsați deoparte dezacordurile și focalizați-vă pe variantele care par aplicabile.
– Evitați conflictele cauzate de adoptarea variantelor care sunt valabile pentru toată lumea.
7. Dezvoltarea de acțiuni cu șanse reale de a fi realizate
8. Încheierea de acorduri reciproc avantajoase.
GÂNDIREA CREATIVĂ ȘI GÂNDIREA CRITICĂ
Trăim într-o lume a schimbărilor turbulente: date noi, oameni noi, tehnologie nouă, probleme noi. Suntem bombardați în fiecare zi cu ceva nou. Realitățile se schimbă mai repede decât le putem face față. În această lume agitată, metodele tradiționale de rezolvare a problemelor nu mai sunt eficiente în toate situațiile. Abordările de rutină, analitice – idealul erei industriale – rareori funcționează acum. În schimb, trebuie să căutăm noi modalități de a face față schimbării – soluții creative pe care le putem personaliza pentru a se potrivi oricărei situații. Mai presus de toate, avem nevoie de noi opțiuni de soluționare a problemelor și de gestionare a conflictelor, în loc să ne bazăm pe încercare și eroare. Cu cât avem mai multe opțiuni, cu atât sunt mai mari șansele de atingere a obiectivelor. Brainstormingul convențional nu este suficient. Grupurile au nevoie de expunere la diverse abordări de generare de idei și de instruire în modul de aplicare a acestora (VanGundy, 2005).
Gândirea creativă
Creativitatea reprezintă capacitatea unei persoane de a crea idei sau lucruri originale și utile. Actul creator este un proces de elaborare prin invenție sau descoperire, cu ajutorul imaginației creatoare, a unor idei, teorii sau produse noi, originale și de valoare pentru societate.
„Activităţile cu caracter creator antrenează transformări ale personalităţii, implică schimbări fundamentale în structura sa. Prin dezvoltarea creativiţii putem spune că personalitatea se realizează la un nivel superior însă fiecare în maniera sa proprie” (Cristescu, 2012).
Roşca (apud Cristescu, 2012) grupează factorii creativi astfel:
a) factori subiectivi (însuşiri ale persoanei):
– intelectuali;
– aptitudinali;
– nonintelectuali;
– nonaptitudinali.
b) factori obiectivi (condiţii social-educative).
a) Factori subiectivi
Gândirea creativă este principala componentă a creativității. În esență, o gândire divergentă, gândirea creativă are capacitatea de a investiga în direcții multiple și variate cu ajutorul operațiilor gândirii informații bogate și permanente.
Gândirea creativă are 4 componente:
– fluiditatea – se referă la bogăția și ușurința actualizării asociațiilor și desfășurarea ideilor.
– flexibilitatea – se referă la modificarea rapidă a direcției gândirii când situația și contextul solicită acest aspect, restructurarea cu ușurință a vechilor legături corticale în conformitate cu cerințele noii situații.
– originalitatea – se referă la caracterul neuzual şi variat al răspunsurilor, prin răspunsuri cu totul deosebite de ceea ce este comun.
– productivitatea – este capacitatea gândirii de a folosi soluţiile cunoscute în găsirea unor soluţii noi de rezolvare şi compunere a problemelor întâlnite în viața de zi cu zi.
b) factori obiectivi
În procesul de creație un rol important în au factorii sociali-educativi: sensibilitatea faţă de probleme, initiativa, tenacitatea şi atitudinea activă în faţa dificultăţilor, încrederea în forţele proprii, îndrăzneala în gândire. Condițiile de muncă și viață au un rol important în stimularea creativității. Gândirea fiecărei persoane se formează şi se dezvoltă pe baza contactelor şi confruntărilor cu ideile altor persoane (Cristescu, 2012).
Gândirea critică
Gândirea critică este abilitatea unei persoane de a imagina, analiza și evalua informații, pentru a determina integritatea și validitatea acestora. Gândirea critică ne ajută să definim o problemă, să identificăm ipoteze, să analizăm idei și să avem un raționament critic, pentru ca, în cele din urmă, să reușim să enumerăm diferite cauze posibile, să creăm soluții plauzibile și să evaluăm corectitudinea acestora folosind un raționament logic. De asemenea, gândirea critică reprezintă capacitatea de a face conexiuni creative între idei din diferite domenii. Astfel că, gândirea critică este un element important în rezolvarea de probleme, în luarea deciziilor și stabilirea obiectivelor.
Descărcați Ghidul de activități și metode activ-participative de gestionare a conflictelor în educația adulților din modulul Exerciții practice, alegeți o metodă și adaptați-o pentru realizarea unei activități ce presupune următoarele:
– grup țintă: părinți sau cadre didactice
– număr participanți: la alegere
– temă: Rezolvarea conflictelor
Descrieți succint activitatea mai jos, într-un comentariu.
Una din activitati care s-ar putea desfasura, atat cu elevii cat si cu parintii ar fi „Desene pe nevăzute”, activitate inclusa in Ghid.
Durată: 10 – 15 minute
Participanți: peste 10
Materiale necesare: foi de hârtie, pixuri, creioane
In echipe de câte 4/5, participanții desenează în timp ce sunt legați la ochi.
Fiecare participant are o bucată de hârtie și, cu ochii închiși, desenează conturul unei case. Toți dau hârtia persoanei din stânga lor în cadrul echipei. Apoi, ei desenează o fereastră, în continuare cu ochii închiși. (Majoritatea, desigur, desenează fereastra în locuri ciudate, iar aceasta este distracția). Hârtia este dată spre stânga și se desenează o ușă. În cele din urmă, hornul este așezat pe casă.
Obiectiv
– a demonstra că fiecare poate interpreta diferit aceleaşi instrucţiuni
-dezvoltarea abilitatilor de lucru in echipa
Una dintre activitatile prezentate in Ghid, care mi-a trezit interesul este “Noduri umane”.
As desfasura aceasta activitate cu colegii, pentru inceput nu cu toti, ci doar cu 12-18 dintre ei, astfel incat sa pot constitui doua sau trei grupe de cate sase participanti.
Asadar, grupul tinta ar fi format din cadre didactice, iar numarul de participanti ar fi 12 sau 18.
Durata: 30 minute
Materiale necesare: coli de flipchart, markere, spatiu pentru miscare (sala de sport sau curtea scolii)
Desfasurare:
Participantii se aranjeaza la intamplare cate sase, iar membrii fiecarui grup se aseaza intr-un cerc, toti cu fata spre interior.
Toti membrii unui grup ridica mainile si apuca cu stanga mana cuiva si cu dreapta mana altcuiva care nu se afla de o parte si de alta a sa.
Fiecare grup va avea ca sarcina sa isi desfaca nodul format, fara a-si desprinde mainile, asa incat sa fie asezati in cerc exact ca la inceput, cu observatia ca este posibil ca unii membri ai grupului sa fie pozitionati la final cu fata spre exteriorul cercului. Nu este permisa decat trecerea pe sub sau peste maini, fara ca acestea sa se desprinda unele de altele.
Daca un grup rupe lantul, desfacand mainile, atunci acel grup va relua totul de la inceput.
Dupa finalizare, grupurile discuta abilitatile necesare pentru rezolvarea sarcinii si le noteaza pe o coala de flipchart, expunandu-le tuturor colegilor.
Coordonatorul activitatii va concluziona ca toate aceste abilitati sunt importante pentru rezolvarea oricarei situatii problematice, oricarui conflict, in orice grup, din orice organizatie.
Una din activități care s-ar putea desfășura, atat cu elevii cât și cu părinții ar fi “2 adevăruri și o minciună” din Ghidul „Gestionarea conflictelor și a bullying-ului începe cu educația adulților”, 2022
.
Durată: 15-40 de minute
Participanți: 4-25 ( dacă grupul este mai mare de 11 , activitatea se va realize pe gruoe de 4-5 persoane.
Materiale. Foi de hărtie, pixuri
Descrierea activității: Participanții scriu trei afirmații referitoare la persoana lor, două adevăarte și una falsă, fictivă
Pe rând fiecare participant se ridică în picioare și citește afirmațiile colegilor din echipă.
Fără a se consulta cu ceilalți, fiecare participant încearcă să ghicească cele trei afirmații.
Coechipierii își anunță presuăunerile iar participantul aflat în picioare anunță afirmația falsă.
Reflecție. Ce v-a adus ceva nou această activittate?
Ce ați descoperit nou despre ceilalți despre voi dar despre ceilalți?
T4_Rezolvarea conflictelor
Coportamente care intensifică conflictul și dăunează unei relații: critica, defensiva, dispreț, zid de piatră
Abilități care ajută la rezolvarea conflictelor și încurajează sentimentele pozitive între parteneri:
Răspuns blând
Asumarea responsabilității
Împărtășirea de dragoste și admirație
Utilizarea autoliniștirii
Metoda_Dezvoltarea gândirii critice
Durata: 30 – 60 minute
Participanți: grupuri de diferite mărimi
Materiale necesare: listă de întrebări, suport de scris (digital/tablă/ flipchart/foi de hârtie)
Descrierea activității:
Gândirea critică îi ajută pe oameni să utilizeze întrebări de reflecție atunci când descoperă și analizează informații noi.
Gândirea critică presupune evaluarea surselor precum: date, fapte, media, povestiri, fenomene observate și rezultate de cercetare. Persoanele cu gândire critică pot extrage concluzii rezonabile dintr-un set de informații și pot diferenția între detalii utile și cele mai puțin utile necesare rezolvării unei probleme sau luării unei decizii. Abilitatea de gândire critică este esențială pentru decizii bine informate.
Pasul 1
Alegeți un subiect pentru a-l supune analizei gândirii critice (Rezolvarea conflictelor).
Pasul 2
Utilizați întrebări din lista de mai jos în analiza informațiilor cu privire la subiectul respectiv. Scrieți întrebările și răspunsurile pe hârtie sau pe suport digital.
• Care sunt cele 5 stiluri de gestionare a conflictelor?
• Ce include fiecare stil?
• Cum recunoaștem o persoană caracterizată de acel stil?
• De ce este importantă cunoașterea tipologiilor de persoane?
• Care sunt caracteristicile specifice fiecărui stil?
• Unde este loc de îmbunătățire?
• Când este cel mai potrivit să acționezi?
• Care sunt oportunitățile stilurilor de abordare a conflictelor?
• Ce comportamente poate adopta o persoană?
• Care sunt tipurile de persoane dificile?
• Ce sugestii pentru gestionarea conflictelor propuneți pentru fiecare tip de persoană dificilă?
• Care sunt strategiile adoptate de oameni pentru a face față conflictelor?
• Care este diferența dintre conciliere și mediere?
• Când se realizează concilierea și în ce constă?
• Care sunt cele 4 componente importante ale reconcilierii?
• Ce strategii se adoptă în cazul reconcilierii?
• Ce metode adoptăm pentru rezolvarea unui conflict?
• În ce constă fiecare metodă de rezolvare a conflictelor?
• Care este diferența dintre gândirea creativă și gândirea critică?
Gândirea critică poate fi descrisă ca o abilitate de angajare într-un proces de gândire reflexivă și independentă.
În esență, ea solicită rațiunea și presupune o învățare activă. Persoanele cu această abilitate identifică, analizează și rezolvă problemele în mod sistematic și mai puțin bazându-se pe intuiție. Ei caută să afle dacă ideile, argumentele disponibile sunt reprezentative pentru situația în ansamblu și sunt deschiși să afle ce anume lipsește dacă informațiile sunt incomplete.