This content is protected, please login and enroll in the course to view this content!
26 thoughts on “Evaluare Modul 4”
Făgărășan Anca
Eu aleg metoda : ” Stimularea prin citate”
Grup țintă- cadre didactice
Nr participanti: 8-10 persoane
Temă: Rezolvarea conflictelor
Descrierea activității: aleg citate care să reflecte tema ( ce este conflictul, caracterizare, cand apare ….etc…)
– fiecare participant alege , la intâmplare un citat ( sau citeste fiecare participant cate o duzina de citate, selectate anterior de catre facilitator – fiecare text cu citate poate dezvolta o alta problematica a temei) ) si pe rand fiecare isi expima parerea legat de citatul respectiv.
-pe postituri ( fiecare participant primeste alta culoare a foilor de postit), se trec ideile care deriva din citate, din prisma celui care le-a citit
– se lipesc apoi aceste postituri pe flipchart si se realizează reflectia .
Se discuta in grupul mare toate aspectele
Am ales pentru această activitate metoda “Hărților Mentale” și, pe scurt, va avea următoarea structură:
Grup țintă: cadre didactice
Nr. Participanți: 20, dintre care 13 profesori diriginți
Tematica: rezolvarea conflictelor
Durata: 20 de minute
Această activitate va fi o introducere utilă în tematica propusă.
În centrul tablei smart sau pe o coală de flipchart se va nota subiectul “cauzele conflictelor” iar în jurul acestuia se vor solicita de la participanți și se vor nota 10 idei care dezvoltă acest concept.
Ulterior, fiecărei fraze sau cuvânt propus de participanți, i se vor adăuga alte concepte/cuvinte/fraze, prin crearea unor ramificații, și astfel se va continua până când vor fi adăugate suficient de multe idei încât să surprindă complexitatea termenului inițial.
Ulterior sunt deschise discuții despre tot ceea ce s-a notat inițial, se vor observa toate sursele, se va urmări dacă există un fir roșu în toate acele idei, iar participanții pot fi întrebați dacă de exemplu au descoperit ceva nou despre conflict/cauzele conflictelor, din cele notate, dacă există ceva la care nu s-au gândit niciodată, dacă ceva din acele idei și implicit din discuțiile ulterioare i-a marcat, dacă ceva li s-a confirmat, ori dacă își propun să aprofundeze ceva de acolo.
Eu aleg metoda 2 adevăruri și o minciună
Durată: 30 minute
Participanți 8-10 cadre didactice
materiale : foi A5, pixuri, creioane
Descrierea activității:
1. Îndemn fiecare participant să noteze pe foaia sa 2 adevăruri despre propria persoană, dar și o minciună sau o afirmație fictivă
2. Fiecare este invitat pe rând să citească ce a scris despre propria persoană
3. Ceilalți participanți sunt invitați, fără a se consulta cu ceilalți participanți la activitate sa noteze pe o altă foaie ce este adevăr și ce este ficțiune din prezentarea colegilor
4. Participanții spun ce consideră ce este adevărat și ce este ficțiune din spusele colegilor
Moment de reflecție:
Ce ați descoperit despre propria persoană nou? Dar despre colegii dumneavoastră?
Ce noutăți ați identificat în cadrul acestei activități?
Ați recomanda această activitate și altor persoane?
Metoda aleasă de mine este ”Gânduri pe hârtie”.
Grupul țintă: cadre didactice
Durată: 20 – 30 minute
Participanți: 20 participanți
Materiale necesare: foi de hârtie, post-it-uri, pixuri, markere
Tema propusă: Rezolvarea conflictelor
Descrierea activității:
-Fiecare participant are mai multe bucăți de hârtie (de exemplu, sticky notes, hârtie tăiată/decupată).
-Prezint cadrelor didactice tema activității – rezolvarea conflictelor și le adresez câteva întrebări care să vizeze subiectul activității.
-Stabilesc o limită de timp și ofer timp de gândire (de exemplu, în trei minute, notați: Ce credeți că înseamnă un conflict?; Care ar fi pașii prin care putem să rezolvăm un conflict?; Care ar fi stilurile de gestionare a conflictelor?; Cum ați rezolvat voi un conflict?).
-Participanții scriu cât mai multe idei în timpul alocat, câte o idee pe fiecare bucată de hârtie.
-Biletele de hârtie sunt apoi plasate în centrul mesei; participanții încercând să acopere toată masa fără ca biletele să se suprapună.
La finalul activității participanții sunt întrebați:
Ce v-a adus nou această activitate? Ce ați descoperit despre voi? Dar despre ceilalți?
Metoda aleasă este ”Rețeaua de cuvinte”
Grup țintă: părinți
Participanți: 15
Materiale necesare: foi de hârtie, pixuri, markere
Tema propusă: Rezolvarea conflictelor
Descrierea activității:
Se anunță subiectul și fiecărui participant i se dă un pix sau marker de culoare diferită. Se împart părinții în echipe. Fiecare echipă primește o foaie mare de hârtie de dimensiunea unui poster pe
care membrii echipelor vor scrie subiectul în centru într-un dreptunghi (Conflictul).
Participanții găsesc conceptele de bază (exemplu: ceartă, agresivitate, compromis, etc) și le scriu în ovale. Se poate adăuga un alt subiect: ”strategii de rezolvare a conflictelor” cu conceptele corespunzătoare.
Pot fi adăugate runde suplimentare de joc.
Ce v-a adus nou această activitate?
Ce ați descoperit despre voi? Dar despre ceilalți?
metoda pe care o aleg este “Metoda palariilor ganditoare”
grup tinta: parinti
participanti: 30
materiale necesare: 6 palarii, foi de hartie cu descrierea si intrebarile pe care se centreaza fiecare culoare de palarie, pixuri.
tema propusa: rezolvarea conflictelor
descrierea activitatii: prezentarea pe scurt a metodei si domeniile in care este folosita, descrierea in detaliu a fiecarei culori. prezentarea situatiei conflictuale si impartirea parintilor in 6 echipe care sa urmeze instructiunile fiecarei culori de palarie desemnate. la final se discuta toate variantele prezentate, se va alege o solutie. apoi, pot fi adresate intrebari de feedback: daca li s-a parut o metoda buna? daca sunt considerate utile mai multe perspective asupra situatiei prezentate? daca sunt de parereca ar putea utiliza aceasta metoda si in alte contexte?
Metoda ”Piscina cu idei”
Grup țintă: părinți
Nr. participanți :20
Temă: rezolvarea conflictelor
Durata. 30 minute
Descrierea activității:
1.Se prezintă tema de interes pentru grupul de părinți: modalități de îmbunătățire a climatului clasei de elevi, creșterea coeziunii grupului de elevi
2. Părinții grupați în echipe de 4 scriu fiecare pe o foaie de hârtie soluția la subiectul propus.
3. După ce fiecare a notat cel puțin 2 idei, fiecare persoană așează foaia în centru mesei astfel încât poate fi sursă de inspirație pentru ceilalți membri ai grupului.
4. Fiecare echipă alege cele mai bune 4 idei pe care le expune celorlalte echipe.
5. Se fac aprecieri asupra posibilității de implementare a ideilor expuse.
6. Reflecție
Părinții sunt invitați să exprime ce consideră benefic la această activitate , cum au fost negocierile pentru alegerea ideilor comune la nivel de echipă.
Metoda: Gânduri pe hârtie
Durată: 20 – 30 minute
Participanți: grup de 15 părinți
Materiale necesare: foi de hârtie, post-it-uri, pixuri, markere
Descrierea activității:
Această activitate poate constitui introducerea ăn tema propusă
1.Fiecare participant are mai multe bucăți de hârtie (de exemplu, sticky notes,
hârtie tăiată/decupată).
2.Profesorul numește un subiect, stabilește o limită de timp și oferă timp de
gândire (de exemplu: Sugestii de gestionare a unui conflict apărut între elevii clasei. ).
3.Participanții scriu cât mai multe idei în timpul alocat, câte o idee pe fiecare bucată
de hârtie.
4.Biletele de hârtie sunt apoi plasate în centrul mesei; participanții încercând să
acopere toată masa fără ca biletele să se suprapună.
Reflecție:
Ce v-a adus nou această activitate?
Ce ați descoperit despre voi? Dar despre ceilalți?
Metoda aleasă: Triade
Grup țintă: profesori
Număr participanți: 9
Temă: Rezolvarea conflictelor
Se împart participanții în grupe de câte 3.
Unul dintre ei este numit observator și nu va fi parte activă în sarcina de lucru. Ceilalți doi membri ai triadei vor primi sarcina (șă găsească soluții pentru gestionarea comportamentelor/ atitudinilor unui ”copil problemă” în clasă). În timp ce ei lucrează observatorul le va monitoriza interacțiunile. Când sarcina este finalizată, observatorul va oferi feedback constructiv fiecărui membru din echipa observată.
Poziția în echipă va fi apoi schimbată astfel încât fiecare participant să fie la un moment dat observator.
Reflecție:
Ce v-a adus nou această activitate?
Ce ați descoperit despre voi? Dar despre ceilalți?
Am ales metoda Colțuri.
Tema: comunicarea asertivă
Grup țintă: părinți, 16 participanți
Durata: 25 minute
Desfășurarea activității: se prezintă frontal caracteristicile celor trei stiluri de comunicare pasiv, agresiv, asertiv. Participanții sunt împărțiți în 4 grupe, fiecare grup în câte un colț al încăperii. Trei dintre grupe jor realiza un joc de rol/ scenetă reprezentând fiecare un stil de comunicare (pasiv, agresiv, asertiv). A patra grupa va juriza scenetele (după crietrii stabilite de comun acord de ”juriu” în timpul în care celelalte echipe pregătesc rolurile). Timp de lucru 10 minute. Apoi fiecare grup își prezintă sceneta.
Reflecție: cum a fost să jucați rolul primit? care sunt avantajele/ dezavantajele fiecărui stil de comunicare? cum putem îmbunătăți stilul personal de comunicare?
Metoda: Jocul de rol
Grup țintă: părinți
Număr participanți: 8-10
Tema: gestionarea conflictelor
Desfășurarea activității: Părinții sunt informați despre ce vor face în următoarele 25 de minute. Rolurile sunt împărțite, finalul va fi unul deschis. Situația aleasă va fi una care are la bază un model de conflict realist (poate chiar unul recent apărut).
La sfârșitul activității părinții sunt rugați să prezinte opinii și impresii despre activitate și despre cum s-au simțit. De asemenea, se va pune accent pe ce simțeau, gândeau și făceau personajele interpretate pentru a îi ajuta pe părinți să vadă situația și din perspectiva copiilor.
Metoda: Amestecă-Perechi-Împărtășește
Durată:15 minute
Grup țintă: părinți
Număr participanți: 8-10
Materiale necesare: situația problematică, postit-uri, creioane/pixuri
Tema: gestionarea conflictelor
Descrierea activității:
1. Se prezintă tema grupului țintă
2. Se propune analiza unei situații problematice de către formator
3. Fiecare participant notează ideile propuse.
4. Participanții „se amestecă” până când formatorul strigă „perechi”.
5. Participanții găsesc un partener( cel mai apropiat) și îi arată și discută soluțiile găsite.
6. Participanții vor împărtăși experiența avută ( ce au descoperit, ce i-a surprins sau nu i-a surprins ș. a .m. d. )
7. Participanții vor reveni la locurile lor și vor propune și ei -alte situații problematice spre analiză
8. Se reia aceeași manieră de lucru.
9. Feed-back la final de activitate. Reflecții.
Eu aleg – “Metoda palariilor ganditoare”
grup tinta: parinti
participanti: 30
materiale necesare: 6 palarii, foi de hartie cu descrierea si intrebarile pe care se centreaza fiecare culoare de palarie, pixuri.
tema propusa: rezolvarea conflictelor
descrierea activitatii: prezentarea pe scurt a metodei si domeniile in care este folosita, descrierea in detaliu a fiecarei culori. prezentarea situatiei conflictuale si impartirea parintilor in 6 echipe care sa urmeze instructiunile fiecarei culori de palarie desemnate. la final se discuta toate variantele prezentate, se va alege o solutie. apoi, pot fi adresate intrebari de feedback: daca li s-a parut o metoda buna? daca sunt considerate utile mai multe perspective asupra situatiei prezentate? daca sunt de parereca ar putea utiliza aceasta metoda si in alte contexte?
Metoda aleasă: Găsește pe cineva care…
Grup țintă: părinți
Nr. participanți: 10
Descrierea activității: părinții trebuie să găsească în grup a) pe cineva care se confruntă cu aceeași problemă cu copilul ca și el, b) pe cineva care adoptă același stil parental, c) pe cineva care are aceleași pasiuni, hobbyuri ca și el. Apoi în etapa 2 pleacă împreună prin sală și încearcă să găsească un alt părinte cu aleceași caracteristici: a, b, c.
Reflecție: ce spune această activitate despre noi ca părinți? despre copiii noștri? despre noi ca persoane?
Am ales pentru aceasta activitate metoda “Ajungem la consens”
Grup țintă: parintii
Nr. participanți: 10
Tematica: Rezolvarea conflictelor
Aceasta este folosit pentru a ajuta participanții să ajungă la o înțelegere, la o viziune comună in cee ace priveste rezolvarea conflictelor cu adolescentii
Se desenează un pătrat sau cerc în mijlocul unei bucăți mari de hârtie cu linii care ies din mijloc, secționând hârtia într-un anumit număr de secțiuni (una pentru fiecare participant). Astfel că, dacă participanții vor fi în grupuri de patru, vor fi desenate patru linii pentru a crea acele secțiuni.
Oferiți fiecărui participant o o situatie conflictuala in relationarea parinte adolescent..
Fiecare participant descrie o modalitate de a rezolva confictul in functie de situatia avuta, urmând ca în final participanții să scrie împreună modalitatea cea mai eficienta pentru a depasi situatia dar si a avea o comunicare reala.
Desene pe nevăzute
Durată: 10 – 15 minute
Participanți: peste 10
Grup țintă: Cadre didactice
Materiale necesare: foi de hârtie, pixuri, creioane
Descrierea activității:
În echipe de câte 4/5, participanții desenează în timp ce sunt legați la ochi.
Fiecare participant are o bucată de hârtie și, cu ochii închiși, desenează conturul
unei case.
Toți dau hârtia persoanei din stânga lor în cadrul echipei. Apoi, ei desenează o
fereastră, în continuare cu ochii închiși. (Majoritatea, desigur, desenează
fereastra în locuri ciudate, iar aceasta este distracția).
Hârtia este dată spre stânga și se desenează o ușă.
În cele din urmă, hornul este așezat pe casă.
Echipa a desenat ceva recognoscibil?
Cât de ușor le-a fost să lucreze împreună?
Ce v-a adus nou această activitate?
Ce ați descoperit despre voi? Dar despre ceilalți?
Metoda: Bingo
Durata: 20-30 min
Grup tinta: 10 diriginti
Materiale necesare: foi A4 cu tabelul bingo, pixuri
Tematica: rezolvarea conflictelor
Desfasurare activitate: voi împărți foile de bingo si voi explica jocul si regulile acestuia. In prealabil am scris 12 enunturi despre metode de abordare a conflictelor si preventie, iar fiecare participant va trebui sa gaseasca pe cineva cu care sa aiba in comun anumite stiluri de abordare a conflictului la clasa. In momentul in care cineva umple o coloana de semnaturi, adica gaseste pe orizontala sau verticala persoane care sa se potrivească cu enunturile respective, se va striga bingo. Insa, ii voi incuraja ulterior sa completeze cat mai multe casute. Apoi, va exista partea de reflexie in care vom discuta:
1.Ce s-a întâmplat în cadrul acestei
activități?
2. Ce nu știați înainte și ați fost surprinși să
aflați legat de conflict?
3. Ce ați aflat despre voi? Dar despre
ceilalți?
4. Gasiti util sa aplicati si in alte contexte acest joc? Pe ce teme ați mai personaliza jocul?
Metodă aleasă: Bingo
Durată: 30 minute
Participanți: 20 – 25
Materiale necesare: foi de hârtie, pixuri
Fiecare participant primește o foaie de hârtie pe care se află mai multe pătrate
(de obicei numărul pătratelor coincide cu numărul participanților).
Profesorul le solicită participanților să noteze în pătrate numele tuturor
participanților (câte unu în fiecare pătrat).
Participanților li se solicită să se plimbe și să interacționeze cu fiecare participant
pentru a găsi împreună un aspect pe care îl au în comun și a-l nota sub numele
acestuia pe foaia proprie.
Scopul exercițiului este de a completa 5 pătrate într-o linie, iar atunci vor striga
Bingo.
Asigurați-vă că participanții au înțeles că:
nu pot nota nimic sub numele vreunui participant dacă nu au obținut aprobarea
acestuia;
pot nota un aspect comun doar o singură dată
Metoda aleasa : Găsește pe cineva care
Grup țintă: profesori
Număr participanți 20
Tema Rezolvarea conflictelor- identificarea elementelor comune
Materiale necesare: foi de hârtie, pixuri
Descrierea activității:
Profesorii se plimba prin sala intr-o miscare aleatorie. La semnalul consilierului ei se grupeaza in perechi și încearcă să gasească elementele comune, pe care le notează fiecare pe hartia proprie.
elementele comune se referă la
a. ceva ce amândoi faceți, gândiți sau simțiți întotdeauna;
b. ceva ce amândouă faceți, gândiți sau simțiți uneori;
c. ceva ce amândouă nu faceți, nu gândiți sau nu simțiți niciodată.
apoi dupa 3-4 minute perechile se plimbă aleator pana la semnalul profesorului, cand gasesc o alta pereche cu care să găsească elemente comune…
la fel grupurile de 4 persoane
E important la final cand participanții se intorc in grupul mare să răspunda unor intrebari de reflectie
Care cred ca e scopul acestei activitati?
Le-a fost ușor sau dificil să găsească lucruri pe care le au în comun?
Ce ne spune această activitate despre noi?
Ce credeți că spune această activitate despre oameni în general?
Metoda aleasă: JIGSAW
– participanți: 20 cadre didactice
– durată 30 minute
materiale necesare: foi de hârtie pixuri
– tema : rezolvarea conflictelor – tipuri de personalitate și gestionarea conflictelor în funcție de acestea.
Descrierea activității:
– participanții sunt împărțiți în patru grupuri (de bază).
– în cadrul fiecărui grup se va atribui o literă pentru fiecare membru. fiecare persoană va răspunde individual, în scris la o întrebare legata de informațiile furnizate pe o fișă( stiluri de gestionare a conflictelor litera A, tipuri de personalitate și gestionarea conflictelor litera B, forme de intervenție în conflict litera C, modele ale rezolvării conflictelor litera D.
– participanții care au aceeași literă formează un nou grup (specialiști) și vor împărtășii idei referitoare la întrebarea primită, se vor nota ideile celorlalți.
– participanții se întorc în grupurile de bază și împărtășesc ideile specialiștilor din fiecare domeniu către restul grupului.
– la final fiecare grup de bază va prezenta sub formă de talkshow un model de gestionare a conflictelor plecând de la in anumit tip de personalitate ales.
Reflecție:
– ce va adus nou această activitate?
– ce ați descoperit despre voi? dar despre ceilalți?
Metoda aleasă: “Metoda pălăriilor gânditoare”
Grupul țintă: Părinții
Număr de participanți :19
Materiale necesare: 6 pălării, foi de hârtie cu descrierea și întrebările pe care se centrează fiecare culoare de la pălării, pixuri.
Tema propusă: rezolvarea conflictelor
Descrierea activității: prezentarea pe scurt a metodei și domeniile în care este folosită, descrierea în detaliu a fiecărei culori. Prezentarea situației conflictuale și împărțirea părinților în 6 echipe care să urmeze instructiunile fiecărei culori de pălărie desemnate. La final se discută toate variantele prezentate, se va alege o soluție după care pot fi adresate întrebări de feedback: dacă li s-a părut o metodă bună? dacă sunt considerate utile mai multe perspective asupra situatiei prezentate? daca sunt de parereca ar putea utiliza aceasta metoda si in alte contexte?
Metoda aleasă : Găsește pe cineva care
Grup țintă: părinți
Număr participanți 12
Tema Rezolvarea conflictelor- identificarea elementelor comune
Descrierea activității:
Participanții se plimbă prin sala într-o mișcare aleatorie. La semnalul consilierului ei trebuie să se grupeze în perechi și încearcă să gasească elementele comune, pe care le notează fiecare pe hartia proprie.
elementele comune se referă la
a. ceva ce amândoi faceți, gândiți sau simțiți întotdeauna;
b.ceva ce amândouă nu faceți, nu gândiți sau nu simțiți niciodată.
c. ceva ce amândouă faceți, gândiți sau simțiți uneori;
apoi perechile se plimbă aleator pana la semnalul consilierului, când găsesc o altă pereche cu care să găsească elemente comune…
E important la final când participanții se întorc în grupul mare să răspundă unor întrebări de reflectie.
2 adevăruri și o minciună
Participanți 10-12 cadre didactice
materiale : foi A5, pixuri, creioane
Descrierea activității:
-fiecare participant notez[ pe foaia sa 2 adevăruri despre propria persoană, dar și o minciună sau o afirmație fictivă
– Fiecare este invitat pe rând să citească ce a scris despre propria persoană
– Ceilalți participanți sunt invitați sa noteze pe o altă foaie ce este adevăr și ce este ficțiune din prezentarea colegilor
– Participanții spun ce consideră ce este adevărat și ce este ficțiune din spusele colegilor
Moment de reflecție:
Ce ați descoperit despre propria persoană nou? Dar despre colegii dumneavoastră?
Ați recomanda această activitate și altor persoane?
Durată: 30 minute
Grup țintă: 20 părinți
Metoda: Galeria
Materiale necesare: coli de hârtie, instrumente de scris
Descrierea activității:
Se împart participanții în grupuri mici, fiecare grup având ca sarcină de lucru găsirea unor soluții concrete de gestionare a unei situații conflictuale. Rezultatul interacțiunii membrilor fiecărei echipe este descris pe coli mari şi este afişat ca şi tablourile într-o galerie de artă. Unul dintre membrii fiecărei echipe rămâne în postura de „ghid” aşteptând „vizitatorii” (membri ai celorlalte echipe). Aceştia vin, pun întrebări, notează în josul fiecărei file (ori pe altă filă alăturată) comentarii, idei, critici şi soluţii. La încheierea „turului”, fiecare echipă îşi reexaminează rezultatele prin comparaţie cu soluţiile văzute la ceilalţi, prin utilizarea listei de comentarii făcute de cei care au vizitat „standul” lor.
Metoda „Gândește – Perechi – Împărtășește” poate fi adaptată pentru realizarea unei activități cu părinții, având tema „Rezolvarea conflictelor”. Această activitate poate ajuta părinții să exploreze și să dezvolte strategii eficiente pentru a gestiona conflictele în relația cu copiii lor. Iată cum poate fi structurată activitatea:
Durată: 15 minute
Materiale necesare: –
Descrierea activității:
1. Consilierul expune o situație de conflict comună între părinți și copii sau între copii.
2. Participanții, în mod individual, se gândesc la modalități de rezolvare a conflictului într-un interval de timp prestabilit.
3. Apoi, participanții se împart în perechi și discută despre soluțiile pe care le-au gândit.
4. În timpul discuției în perechi, părinții își împărtășesc experiențele și perspectivele personale cu privire la rezolvarea conflictelor.
5. La final, fiecare pereche împărtășește în grupul mare o soluție sau o strategie pe care au identificat-o pentru a rezolva conflictul.
6. După fiecare prezentare, grupul poate discuta și poate adăuga alte idei sau alternative la soluțiile prezentate.
Reflecție:
– Consilierul poate întreba participanții ce le-a adus nou această activitate și ce au descoperit despre ei înșiși în ceea ce privește rezolvarea conflictelor.
– Participanții pot împărtăși, de asemenea, ce au descoperit despre ceilalți părinți și cum diferă abordările lor în gestionarea conflictelor.
– Consilierul poate evidenția similitudinile și diferențele dintre soluțiile prezentate și poate facilita o dezbatere despre avantajele și dezavantajele diferitelor strategii.
Această adaptare a metodei „Gândește – Perechi – Împărtășește” permite părinților să reflecteze asupra modului în care gestionează conflictele în relația cu copiii lor și să învețe unii de la alții prin schimbul de idei și experiențe. De asemenea, poate încuraja părinții să exploreze noi abordări și strategii în rezolvarea conflictelor, creând astfel un mediu mai armonios și constructiv în familia lor.
Eu aleg metoda : ” Stimularea prin citate”
Grup țintă- cadre didactice
Nr participanti: 8-10 persoane
Temă: Rezolvarea conflictelor
Descrierea activității: aleg citate care să reflecte tema ( ce este conflictul, caracterizare, cand apare ….etc…)
– fiecare participant alege , la intâmplare un citat ( sau citeste fiecare participant cate o duzina de citate, selectate anterior de catre facilitator – fiecare text cu citate poate dezvolta o alta problematica a temei) ) si pe rand fiecare isi expima parerea legat de citatul respectiv.
-pe postituri ( fiecare participant primeste alta culoare a foilor de postit), se trec ideile care deriva din citate, din prisma celui care le-a citit
– se lipesc apoi aceste postituri pe flipchart si se realizează reflectia .
Se discuta in grupul mare toate aspectele
Am ales pentru această activitate metoda “Hărților Mentale” și, pe scurt, va avea următoarea structură:
Grup țintă: cadre didactice
Nr. Participanți: 20, dintre care 13 profesori diriginți
Tematica: rezolvarea conflictelor
Durata: 20 de minute
Această activitate va fi o introducere utilă în tematica propusă.
În centrul tablei smart sau pe o coală de flipchart se va nota subiectul “cauzele conflictelor” iar în jurul acestuia se vor solicita de la participanți și se vor nota 10 idei care dezvoltă acest concept.
Ulterior, fiecărei fraze sau cuvânt propus de participanți, i se vor adăuga alte concepte/cuvinte/fraze, prin crearea unor ramificații, și astfel se va continua până când vor fi adăugate suficient de multe idei încât să surprindă complexitatea termenului inițial.
Ulterior sunt deschise discuții despre tot ceea ce s-a notat inițial, se vor observa toate sursele, se va urmări dacă există un fir roșu în toate acele idei, iar participanții pot fi întrebați dacă de exemplu au descoperit ceva nou despre conflict/cauzele conflictelor, din cele notate, dacă există ceva la care nu s-au gândit niciodată, dacă ceva din acele idei și implicit din discuțiile ulterioare i-a marcat, dacă ceva li s-a confirmat, ori dacă își propun să aprofundeze ceva de acolo.
Eu aleg metoda 2 adevăruri și o minciună
Durată: 30 minute
Participanți 8-10 cadre didactice
materiale : foi A5, pixuri, creioane
Descrierea activității:
1. Îndemn fiecare participant să noteze pe foaia sa 2 adevăruri despre propria persoană, dar și o minciună sau o afirmație fictivă
2. Fiecare este invitat pe rând să citească ce a scris despre propria persoană
3. Ceilalți participanți sunt invitați, fără a se consulta cu ceilalți participanți la activitate sa noteze pe o altă foaie ce este adevăr și ce este ficțiune din prezentarea colegilor
4. Participanții spun ce consideră ce este adevărat și ce este ficțiune din spusele colegilor
Moment de reflecție:
Ce ați descoperit despre propria persoană nou? Dar despre colegii dumneavoastră?
Ce noutăți ați identificat în cadrul acestei activități?
Ați recomanda această activitate și altor persoane?
Metoda aleasă de mine este ”Gânduri pe hârtie”.
Grupul țintă: cadre didactice
Durată: 20 – 30 minute
Participanți: 20 participanți
Materiale necesare: foi de hârtie, post-it-uri, pixuri, markere
Tema propusă: Rezolvarea conflictelor
Descrierea activității:
-Fiecare participant are mai multe bucăți de hârtie (de exemplu, sticky notes, hârtie tăiată/decupată).
-Prezint cadrelor didactice tema activității – rezolvarea conflictelor și le adresez câteva întrebări care să vizeze subiectul activității.
-Stabilesc o limită de timp și ofer timp de gândire (de exemplu, în trei minute, notați: Ce credeți că înseamnă un conflict?; Care ar fi pașii prin care putem să rezolvăm un conflict?; Care ar fi stilurile de gestionare a conflictelor?; Cum ați rezolvat voi un conflict?).
-Participanții scriu cât mai multe idei în timpul alocat, câte o idee pe fiecare bucată de hârtie.
-Biletele de hârtie sunt apoi plasate în centrul mesei; participanții încercând să acopere toată masa fără ca biletele să se suprapună.
La finalul activității participanții sunt întrebați:
Ce v-a adus nou această activitate? Ce ați descoperit despre voi? Dar despre ceilalți?
Metoda aleasă este ”Rețeaua de cuvinte”
Grup țintă: părinți
Participanți: 15
Materiale necesare: foi de hârtie, pixuri, markere
Tema propusă: Rezolvarea conflictelor
Descrierea activității:
Se anunță subiectul și fiecărui participant i se dă un pix sau marker de culoare diferită. Se împart părinții în echipe. Fiecare echipă primește o foaie mare de hârtie de dimensiunea unui poster pe
care membrii echipelor vor scrie subiectul în centru într-un dreptunghi (Conflictul).
Participanții găsesc conceptele de bază (exemplu: ceartă, agresivitate, compromis, etc) și le scriu în ovale. Se poate adăuga un alt subiect: ”strategii de rezolvare a conflictelor” cu conceptele corespunzătoare.
Pot fi adăugate runde suplimentare de joc.
Ce v-a adus nou această activitate?
Ce ați descoperit despre voi? Dar despre ceilalți?
metoda pe care o aleg este “Metoda palariilor ganditoare”
grup tinta: parinti
participanti: 30
materiale necesare: 6 palarii, foi de hartie cu descrierea si intrebarile pe care se centreaza fiecare culoare de palarie, pixuri.
tema propusa: rezolvarea conflictelor
descrierea activitatii: prezentarea pe scurt a metodei si domeniile in care este folosita, descrierea in detaliu a fiecarei culori. prezentarea situatiei conflictuale si impartirea parintilor in 6 echipe care sa urmeze instructiunile fiecarei culori de palarie desemnate. la final se discuta toate variantele prezentate, se va alege o solutie. apoi, pot fi adresate intrebari de feedback: daca li s-a parut o metoda buna? daca sunt considerate utile mai multe perspective asupra situatiei prezentate? daca sunt de parereca ar putea utiliza aceasta metoda si in alte contexte?
Metoda ”Piscina cu idei”
Grup țintă: părinți
Nr. participanți :20
Temă: rezolvarea conflictelor
Durata. 30 minute
Descrierea activității:
1.Se prezintă tema de interes pentru grupul de părinți: modalități de îmbunătățire a climatului clasei de elevi, creșterea coeziunii grupului de elevi
2. Părinții grupați în echipe de 4 scriu fiecare pe o foaie de hârtie soluția la subiectul propus.
3. După ce fiecare a notat cel puțin 2 idei, fiecare persoană așează foaia în centru mesei astfel încât poate fi sursă de inspirație pentru ceilalți membri ai grupului.
4. Fiecare echipă alege cele mai bune 4 idei pe care le expune celorlalte echipe.
5. Se fac aprecieri asupra posibilității de implementare a ideilor expuse.
6. Reflecție
Părinții sunt invitați să exprime ce consideră benefic la această activitate , cum au fost negocierile pentru alegerea ideilor comune la nivel de echipă.
Metoda: Gânduri pe hârtie
Durată: 20 – 30 minute
Participanți: grup de 15 părinți
Materiale necesare: foi de hârtie, post-it-uri, pixuri, markere
Descrierea activității:
Această activitate poate constitui introducerea ăn tema propusă
1.Fiecare participant are mai multe bucăți de hârtie (de exemplu, sticky notes,
hârtie tăiată/decupată).
2.Profesorul numește un subiect, stabilește o limită de timp și oferă timp de
gândire (de exemplu: Sugestii de gestionare a unui conflict apărut între elevii clasei. ).
3.Participanții scriu cât mai multe idei în timpul alocat, câte o idee pe fiecare bucată
de hârtie.
4.Biletele de hârtie sunt apoi plasate în centrul mesei; participanții încercând să
acopere toată masa fără ca biletele să se suprapună.
Reflecție:
Ce v-a adus nou această activitate?
Ce ați descoperit despre voi? Dar despre ceilalți?
Metoda aleasă: Triade
Grup țintă: profesori
Număr participanți: 9
Temă: Rezolvarea conflictelor
Se împart participanții în grupe de câte 3.
Unul dintre ei este numit observator și nu va fi parte activă în sarcina de lucru. Ceilalți doi membri ai triadei vor primi sarcina (șă găsească soluții pentru gestionarea comportamentelor/ atitudinilor unui ”copil problemă” în clasă). În timp ce ei lucrează observatorul le va monitoriza interacțiunile. Când sarcina este finalizată, observatorul va oferi feedback constructiv fiecărui membru din echipa observată.
Poziția în echipă va fi apoi schimbată astfel încât fiecare participant să fie la un moment dat observator.
Reflecție:
Ce v-a adus nou această activitate?
Ce ați descoperit despre voi? Dar despre ceilalți?
Am ales metoda Colțuri.
Tema: comunicarea asertivă
Grup țintă: părinți, 16 participanți
Durata: 25 minute
Desfășurarea activității: se prezintă frontal caracteristicile celor trei stiluri de comunicare pasiv, agresiv, asertiv. Participanții sunt împărțiți în 4 grupe, fiecare grup în câte un colț al încăperii. Trei dintre grupe jor realiza un joc de rol/ scenetă reprezentând fiecare un stil de comunicare (pasiv, agresiv, asertiv). A patra grupa va juriza scenetele (după crietrii stabilite de comun acord de ”juriu” în timpul în care celelalte echipe pregătesc rolurile). Timp de lucru 10 minute. Apoi fiecare grup își prezintă sceneta.
Reflecție: cum a fost să jucați rolul primit? care sunt avantajele/ dezavantajele fiecărui stil de comunicare? cum putem îmbunătăți stilul personal de comunicare?
Metoda: Jocul de rol
Grup țintă: părinți
Număr participanți: 8-10
Tema: gestionarea conflictelor
Desfășurarea activității: Părinții sunt informați despre ce vor face în următoarele 25 de minute. Rolurile sunt împărțite, finalul va fi unul deschis. Situația aleasă va fi una care are la bază un model de conflict realist (poate chiar unul recent apărut).
La sfârșitul activității părinții sunt rugați să prezinte opinii și impresii despre activitate și despre cum s-au simțit. De asemenea, se va pune accent pe ce simțeau, gândeau și făceau personajele interpretate pentru a îi ajuta pe părinți să vadă situația și din perspectiva copiilor.
Metoda: Amestecă-Perechi-Împărtășește
Durată:15 minute
Grup țintă: părinți
Număr participanți: 8-10
Materiale necesare: situația problematică, postit-uri, creioane/pixuri
Tema: gestionarea conflictelor
Descrierea activității:
1. Se prezintă tema grupului țintă
2. Se propune analiza unei situații problematice de către formator
3. Fiecare participant notează ideile propuse.
4. Participanții „se amestecă” până când formatorul strigă „perechi”.
5. Participanții găsesc un partener( cel mai apropiat) și îi arată și discută soluțiile găsite.
6. Participanții vor împărtăși experiența avută ( ce au descoperit, ce i-a surprins sau nu i-a surprins ș. a .m. d. )
7. Participanții vor reveni la locurile lor și vor propune și ei -alte situații problematice spre analiză
8. Se reia aceeași manieră de lucru.
9. Feed-back la final de activitate. Reflecții.
Eu aleg – “Metoda palariilor ganditoare”
grup tinta: parinti
participanti: 30
materiale necesare: 6 palarii, foi de hartie cu descrierea si intrebarile pe care se centreaza fiecare culoare de palarie, pixuri.
tema propusa: rezolvarea conflictelor
descrierea activitatii: prezentarea pe scurt a metodei si domeniile in care este folosita, descrierea in detaliu a fiecarei culori. prezentarea situatiei conflictuale si impartirea parintilor in 6 echipe care sa urmeze instructiunile fiecarei culori de palarie desemnate. la final se discuta toate variantele prezentate, se va alege o solutie. apoi, pot fi adresate intrebari de feedback: daca li s-a parut o metoda buna? daca sunt considerate utile mai multe perspective asupra situatiei prezentate? daca sunt de parereca ar putea utiliza aceasta metoda si in alte contexte?
Metoda aleasă: Găsește pe cineva care…
Grup țintă: părinți
Nr. participanți: 10
Descrierea activității: părinții trebuie să găsească în grup a) pe cineva care se confruntă cu aceeași problemă cu copilul ca și el, b) pe cineva care adoptă același stil parental, c) pe cineva care are aceleași pasiuni, hobbyuri ca și el. Apoi în etapa 2 pleacă împreună prin sală și încearcă să găsească un alt părinte cu aleceași caracteristici: a, b, c.
Reflecție: ce spune această activitate despre noi ca părinți? despre copiii noștri? despre noi ca persoane?
Am ales pentru aceasta activitate metoda “Ajungem la consens”
Grup țintă: parintii
Nr. participanți: 10
Tematica: Rezolvarea conflictelor
Aceasta este folosit pentru a ajuta participanții să ajungă la o înțelegere, la o viziune comună in cee ace priveste rezolvarea conflictelor cu adolescentii
Se desenează un pătrat sau cerc în mijlocul unei bucăți mari de hârtie cu linii care ies din mijloc, secționând hârtia într-un anumit număr de secțiuni (una pentru fiecare participant). Astfel că, dacă participanții vor fi în grupuri de patru, vor fi desenate patru linii pentru a crea acele secțiuni.
Oferiți fiecărui participant o o situatie conflictuala in relationarea parinte adolescent..
Fiecare participant descrie o modalitate de a rezolva confictul in functie de situatia avuta, urmând ca în final participanții să scrie împreună modalitatea cea mai eficienta pentru a depasi situatia dar si a avea o comunicare reala.
Desene pe nevăzute
Durată: 10 – 15 minute
Participanți: peste 10
Grup țintă: Cadre didactice
Materiale necesare: foi de hârtie, pixuri, creioane
Descrierea activității:
În echipe de câte 4/5, participanții desenează în timp ce sunt legați la ochi.
Fiecare participant are o bucată de hârtie și, cu ochii închiși, desenează conturul
unei case.
Toți dau hârtia persoanei din stânga lor în cadrul echipei. Apoi, ei desenează o
fereastră, în continuare cu ochii închiși. (Majoritatea, desigur, desenează
fereastra în locuri ciudate, iar aceasta este distracția).
Hârtia este dată spre stânga și se desenează o ușă.
În cele din urmă, hornul este așezat pe casă.
Echipa a desenat ceva recognoscibil?
Cât de ușor le-a fost să lucreze împreună?
Ce v-a adus nou această activitate?
Ce ați descoperit despre voi? Dar despre ceilalți?
Metoda: Bingo
Durata: 20-30 min
Grup tinta: 10 diriginti
Materiale necesare: foi A4 cu tabelul bingo, pixuri
Tematica: rezolvarea conflictelor
Desfasurare activitate: voi împărți foile de bingo si voi explica jocul si regulile acestuia. In prealabil am scris 12 enunturi despre metode de abordare a conflictelor si preventie, iar fiecare participant va trebui sa gaseasca pe cineva cu care sa aiba in comun anumite stiluri de abordare a conflictului la clasa. In momentul in care cineva umple o coloana de semnaturi, adica gaseste pe orizontala sau verticala persoane care sa se potrivească cu enunturile respective, se va striga bingo. Insa, ii voi incuraja ulterior sa completeze cat mai multe casute. Apoi, va exista partea de reflexie in care vom discuta:
1.Ce s-a întâmplat în cadrul acestei
activități?
2. Ce nu știați înainte și ați fost surprinși să
aflați legat de conflict?
3. Ce ați aflat despre voi? Dar despre
ceilalți?
4. Gasiti util sa aplicati si in alte contexte acest joc? Pe ce teme ați mai personaliza jocul?
Metodă aleasă: Bingo
Durată: 30 minute
Participanți: 20 – 25
Materiale necesare: foi de hârtie, pixuri
Fiecare participant primește o foaie de hârtie pe care se află mai multe pătrate
(de obicei numărul pătratelor coincide cu numărul participanților).
Profesorul le solicită participanților să noteze în pătrate numele tuturor
participanților (câte unu în fiecare pătrat).
Participanților li se solicită să se plimbe și să interacționeze cu fiecare participant
pentru a găsi împreună un aspect pe care îl au în comun și a-l nota sub numele
acestuia pe foaia proprie.
Scopul exercițiului este de a completa 5 pătrate într-o linie, iar atunci vor striga
Bingo.
Asigurați-vă că participanții au înțeles că:
nu pot nota nimic sub numele vreunui participant dacă nu au obținut aprobarea
acestuia;
pot nota un aspect comun doar o singură dată
Este o activitate pentru părinți
Metoda aleasa : Găsește pe cineva care
Grup țintă: profesori
Număr participanți 20
Tema Rezolvarea conflictelor- identificarea elementelor comune
Materiale necesare: foi de hârtie, pixuri
Descrierea activității:
Profesorii se plimba prin sala intr-o miscare aleatorie. La semnalul consilierului ei se grupeaza in perechi și încearcă să gasească elementele comune, pe care le notează fiecare pe hartia proprie.
elementele comune se referă la
a. ceva ce amândoi faceți, gândiți sau simțiți întotdeauna;
b. ceva ce amândouă faceți, gândiți sau simțiți uneori;
c. ceva ce amândouă nu faceți, nu gândiți sau nu simțiți niciodată.
apoi dupa 3-4 minute perechile se plimbă aleator pana la semnalul profesorului, cand gasesc o alta pereche cu care să găsească elemente comune…
la fel grupurile de 4 persoane
E important la final cand participanții se intorc in grupul mare să răspunda unor intrebari de reflectie
Care cred ca e scopul acestei activitati?
Le-a fost ușor sau dificil să găsească lucruri pe care le au în comun?
Ce ne spune această activitate despre noi?
Ce credeți că spune această activitate despre oameni în general?
Metoda aleasă: JIGSAW
– participanți: 20 cadre didactice
– durată 30 minute
materiale necesare: foi de hârtie pixuri
– tema : rezolvarea conflictelor – tipuri de personalitate și gestionarea conflictelor în funcție de acestea.
Descrierea activității:
– participanții sunt împărțiți în patru grupuri (de bază).
– în cadrul fiecărui grup se va atribui o literă pentru fiecare membru. fiecare persoană va răspunde individual, în scris la o întrebare legata de informațiile furnizate pe o fișă( stiluri de gestionare a conflictelor litera A, tipuri de personalitate și gestionarea conflictelor litera B, forme de intervenție în conflict litera C, modele ale rezolvării conflictelor litera D.
– participanții care au aceeași literă formează un nou grup (specialiști) și vor împărtășii idei referitoare la întrebarea primită, se vor nota ideile celorlalți.
– participanții se întorc în grupurile de bază și împărtășesc ideile specialiștilor din fiecare domeniu către restul grupului.
– la final fiecare grup de bază va prezenta sub formă de talkshow un model de gestionare a conflictelor plecând de la in anumit tip de personalitate ales.
Reflecție:
– ce va adus nou această activitate?
– ce ați descoperit despre voi? dar despre ceilalți?
Metoda aleasă: “Metoda pălăriilor gânditoare”
Grupul țintă: Părinții
Număr de participanți :19
Materiale necesare: 6 pălării, foi de hârtie cu descrierea și întrebările pe care se centrează fiecare culoare de la pălării, pixuri.
Tema propusă: rezolvarea conflictelor
Descrierea activității: prezentarea pe scurt a metodei și domeniile în care este folosită, descrierea în detaliu a fiecărei culori. Prezentarea situației conflictuale și împărțirea părinților în 6 echipe care să urmeze instructiunile fiecărei culori de pălărie desemnate. La final se discută toate variantele prezentate, se va alege o soluție după care pot fi adresate întrebări de feedback: dacă li s-a părut o metodă bună? dacă sunt considerate utile mai multe perspective asupra situatiei prezentate? daca sunt de parereca ar putea utiliza aceasta metoda si in alte contexte?
Metoda aleasă : Găsește pe cineva care
Grup țintă: părinți
Număr participanți 12
Tema Rezolvarea conflictelor- identificarea elementelor comune
Descrierea activității:
Participanții se plimbă prin sala într-o mișcare aleatorie. La semnalul consilierului ei trebuie să se grupeze în perechi și încearcă să gasească elementele comune, pe care le notează fiecare pe hartia proprie.
elementele comune se referă la
a. ceva ce amândoi faceți, gândiți sau simțiți întotdeauna;
b.ceva ce amândouă nu faceți, nu gândiți sau nu simțiți niciodată.
c. ceva ce amândouă faceți, gândiți sau simțiți uneori;
apoi perechile se plimbă aleator pana la semnalul consilierului, când găsesc o altă pereche cu care să găsească elemente comune…
E important la final când participanții se întorc în grupul mare să răspundă unor întrebări de reflectie.
2 adevăruri și o minciună
Participanți 10-12 cadre didactice
materiale : foi A5, pixuri, creioane
Descrierea activității:
-fiecare participant notez[ pe foaia sa 2 adevăruri despre propria persoană, dar și o minciună sau o afirmație fictivă
– Fiecare este invitat pe rând să citească ce a scris despre propria persoană
– Ceilalți participanți sunt invitați sa noteze pe o altă foaie ce este adevăr și ce este ficțiune din prezentarea colegilor
– Participanții spun ce consideră ce este adevărat și ce este ficțiune din spusele colegilor
Moment de reflecție:
Ce ați descoperit despre propria persoană nou? Dar despre colegii dumneavoastră?
Ați recomanda această activitate și altor persoane?
Durată: 30 minute
Grup țintă: 20 părinți
Metoda: Galeria
Materiale necesare: coli de hârtie, instrumente de scris
Descrierea activității:
Se împart participanții în grupuri mici, fiecare grup având ca sarcină de lucru găsirea unor soluții concrete de gestionare a unei situații conflictuale. Rezultatul interacțiunii membrilor fiecărei echipe este descris pe coli mari şi este afişat ca şi tablourile într-o galerie de artă. Unul dintre membrii fiecărei echipe rămâne în postura de „ghid” aşteptând „vizitatorii” (membri ai celorlalte echipe). Aceştia vin, pun întrebări, notează în josul fiecărei file (ori pe altă filă alăturată) comentarii, idei, critici şi soluţii. La încheierea „turului”, fiecare echipă îşi reexaminează rezultatele prin comparaţie cu soluţiile văzute la ceilalţi, prin utilizarea listei de comentarii făcute de cei care au vizitat „standul” lor.
Metoda „Gândește – Perechi – Împărtășește” poate fi adaptată pentru realizarea unei activități cu părinții, având tema „Rezolvarea conflictelor”. Această activitate poate ajuta părinții să exploreze și să dezvolte strategii eficiente pentru a gestiona conflictele în relația cu copiii lor. Iată cum poate fi structurată activitatea:
Durată: 15 minute
Materiale necesare: –
Descrierea activității:
1. Consilierul expune o situație de conflict comună între părinți și copii sau între copii.
2. Participanții, în mod individual, se gândesc la modalități de rezolvare a conflictului într-un interval de timp prestabilit.
3. Apoi, participanții se împart în perechi și discută despre soluțiile pe care le-au gândit.
4. În timpul discuției în perechi, părinții își împărtășesc experiențele și perspectivele personale cu privire la rezolvarea conflictelor.
5. La final, fiecare pereche împărtășește în grupul mare o soluție sau o strategie pe care au identificat-o pentru a rezolva conflictul.
6. După fiecare prezentare, grupul poate discuta și poate adăuga alte idei sau alternative la soluțiile prezentate.
Reflecție:
– Consilierul poate întreba participanții ce le-a adus nou această activitate și ce au descoperit despre ei înșiși în ceea ce privește rezolvarea conflictelor.
– Participanții pot împărtăși, de asemenea, ce au descoperit despre ceilalți părinți și cum diferă abordările lor în gestionarea conflictelor.
– Consilierul poate evidenția similitudinile și diferențele dintre soluțiile prezentate și poate facilita o dezbatere despre avantajele și dezavantajele diferitelor strategii.
Această adaptare a metodei „Gândește – Perechi – Împărtășește” permite părinților să reflecteze asupra modului în care gestionează conflictele în relația cu copiii lor și să învețe unii de la alții prin schimbul de idei și experiențe. De asemenea, poate încuraja părinții să exploreze noi abordări și strategii în rezolvarea conflictelor, creând astfel un mediu mai armonios și constructiv în familia lor.