„Pentru mine, participarea la cursul „Creative Teaching Techniques to Promote Inclusive Education”, organizat de Asociación Socioeducativa EDUPLUS în Santa Cruz de Tenerife, a fost mai mult decât o formare profesională. A fost o experiență care mi-a confirmat cât de important este un mod de învățare care se simte firesc – trăit, simplu, fără presiune. Totodată, a fost o reafirmare a convingerii că o educație cu adevărat incluzivă pornește, înainte de toate, din relație, empatie și umanitate.
Cursul s-a concentrat pe metode experiențiale, nonformale și nonverbale, care pun în mișcare corpul, emoțiile și relațiile dintre participanți. Am experimentat activități precum role-play, jocuri de încredere, exerciții de mișcare și expresivitate corporală. Fără teorie în exces, aceste exerciții au creat un spațiu sigur, în care implicarea și conectarea au apărut natural. Tocmai simplitatea lor a oferit un plus procesului de învățare – accesibil, dar în același timp relevant. Una dintre temele importante abordate la curs a fost si tema intersecționalității – înțelegerea identității nu ca pe o etichetă unică, ci ca pe un ansamblu de experiențe, contexte și apartenențe care modelează felul în care o persoană se simte sau nu inclusă într-un proces educațional sau de altă natură. A fost un exercițiu necesar de a privi dincolo de aparențe și de a rămâne deschiși față de complexitatea fiecărui parcurs individual.
Totodată, lucrul într-un grup internațional a adus cu sine o formă aparte de învățare. Am ascultat povești foarte diferite, am întâlnit alte stiluri de lucru, m-am regăsit în întrebările celorlalți și mi-am dat timp să-mi pun și eu propriile întrebări. A fost un spațiu de învățare reciprocă, în care diferențele au devenit resurse și prilej de reflecție comună.
Asa cum menționam și mai sus, una dintre lecțiile importante pentru mine a fost legată de prezență – de a fi acolo fără nevoia de a controla. Am înțeles că cele mai eficiente intervenții educaționale nu sunt neapărat cele sofisticate, ci acelea care lasă loc omului, cu nevoia lui de a fi văzut, ascultat și primit. Atmosfera de lucru a fost empatică, deschisă și sigură – un cadru care a permis testarea, greșeala, dialogul și creșterea.
Dimensiunea culturală și apropierea de natură au completat în mod firesc întregul proces, iar activitățile desfășurate în pădurea Anaga, în orașul La Laguna, pe Teide, dar și timpul petrecut lângă ocean mi-au oferit spațiu pentru reflecție, respirație și un alt tip de învățare – una care nu are mereu nevoie de cuvinte.
M-am întors cu mai puține rețete și mai multă încredere în lucrurile simple cum ar fi acele momente în care ești cu adevărat prezent, asculți cu atenție și întâlnești omul din fața ta așa cum este. Iar când lucrezi cu adulți din medii vulnerabile, să vezi omul dincolo de etichete și să ții cont de toate fațetele identității lui este esențial.”
Banciu Alexandra, psiholog voluntar PSIHO KIT, a participat la cursul „Creative Teaching Techniques to Promote Inclusive Education”, desfășurat în perioada 21–25 aprilie 2025, de către Asociación Socioeducativa EDUPLUS, în Santa Cruz de Tenerife, Spania. Această mobilitate este parte integrantă a primului an de Acreditare Erasmus+ în domeniul Educației Adulților, nr. proiect 2024-1-RO01-KA121-ADU-000210322.

