Erasmus este și pentru 50+

„Credeam că Erasmus este pentru copii și tineri, dar am descoperit că Erasmus nu are bariere de vârstă; este o experiență profundă pentru oricine vrea să se lase purtat în această aventură. Am plecat fără așteptări prea mari, am participat la multe cursuri, de toate felurile – profesionale, de dezvoltare personală, la multe excursii, în multe părți ale lumii, așa că nu aveam prea mari așteptări. Dar, Erasmus este despre toate acestea la un loc și, în plus, despre conectarea cu colegii, cu grupul, despre lucrul în echipă, despre oameni primitori și dornici să împărtășească din experiența lor și despre recunoștință pentru cei care au făcut posibile toate acestea…
Am înțeles că oricând mai e loc de învățat lucruri noi, despre cum să faci mai mult și mai bine ceea ce faci, cum să împărtășești cu cei din organizație și din comunitate, cum să dăruiești din ceea ce ai primit.

Am exersat organizarea de ateliere outdoor, am fost pe rând în echipa celor care învață și în echipa celor care predau aceste activități. Am înțeles cum trebuie organizat un atelier în funcție de nevoile participanților, cum trezim și păstrăm atenția acestora la activități, fără să fie distrași de zgomote și stimuli din mediu, cum să-și folosească simțurile pentru a se conecta la ei și la natura din jur. Cum să pun întrebările deschise, cum, pas cu pas, ajutăm participanții să găsească singuri răspuns la întrebări, folosind cunoștințele pe care le au, propriile simțuri și observarea naturii.

Am înțeles cum pot fi integrate într-un atelier outdoor cunoștințele teoretice de geometrie, geografie, istorie, biologie, dobândite prin educația formală. Am observat metodele experiențiale folosite de către traineri, chiar ne-au explicat cum urmăresc ei ca participanții să trăiască, să testeze, să simtă experiența și apoi să o explice logic, să o conceptualizeze. Am învățat multe lucruri despre puterea educației în aer liber și a educației bazate pe cunoașterea naturii.

Am învățat să am mai multă răbdare cu cei din jur, să-și găsească singuri răspunsurile la întrebări. Am învățat să creez planuri de desfășurare a atelierelor în funcție de participanții la activități. Am văzut cât de important este ca, atunci când ai activități repetitive, să ai o strategie pe zile a activităților, pe care doar o adaptezi la nevoile grupului. Jump Associazione Culturale primește multe grupuri prin Programul Erasmus+. Are un program de activități defalcat pe zile și traineri, pe care-l adaptează la nevoile grupului, dar scheletul este același.

Am fost surprinsă de felul armonios în care organizatorii au împletit atelierele cu tematica activității, cu informațiile despre asociația lor și programele desfășurate, despre programul Erasmus+, despre UE, tradiții, valori și obiceiuri locale, vizite în satele și orașele din jur, promovarea istoriei și culturii locale. Mi-a plăcut interacțiunea cu colegele mele din asociație, despre care am învățat multe lucruri, cu colegele din grup, din alte țări – Spania și Lituania, care ne-au împărtășit multe informații despre organizațiile din care provin, despre activitatea lor și despre țările de origine.

În această săptămână am reușit să-mi depășesc unele bariere de comunicare în altă limbă, de înțelegere și acceptare a nevoilor oamenilor din jur și a felului lor de a face lucrurile într-o manieră diferită de a mea.

Am avut ateliere de autocunoaștere, care au creat o conexiune puternică a membrilor din grup, și care pot fi replicate și folosite în activitățile mele și ale asociației Psiho Kit, în cadrul căreia sunt voluntară. Mi-am întărit capacitatea de a mă conecta ușor cu persoane necunoscute, de a fi autentică, de a găsi lucruri și valori comune cu ceilalți oameni și de a accepta lucrurile diferite.

Toate acestea aș vrea să le aplic în activitatea mea profesională din cadrul asociației, în atelierele desfășurate cu copii, tineri și adulți, în interacțiunea cu colegii și alți membri din comunitatea mea.

Recomand experiența Erasmus celor care vor să se cunoască mai bine pe ei înșiși, să interacționeze cu oameni și culturi diferite, să experimenteze trăiri noi, să învețe lucruri noi, indiferent de vârstă și pregătire profesională, și să împărtășească din ceea ce au dobândit ei cu alți oameni.
În câteva cuvinte, experiența Erasmus mă ajută să devin o versiune cât mai bună a mea.”

Gruița Adriana, voluntar PSIHO KIT, a participat la activitatea de job shadowing „Observing experimental methods in adult education. The power of Outdoor Education (O.E.), Nature Based Education (N.B.E.) and Mindfulness”, desfășurată în perioada 24 – 28.02.2025, de către JUMP ACADEMY Professional Training din Italia. Această mobilitate este parte integrantă a primului an de Acreditare Erasmus+ în domeniul Educației Adulților, nr proiect 2024-1-RO01-KA121-ADU-000210322.

Logo_PsihoKit

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *